Huvudboken uppdateras inte efter nya verifikationer


#1

Hej

Ibland verkar inte huvudboksvyn uppdateras efter att jag lagt in nya verifikat.

Jag kör 7.0.32.

Enda lösningen är att spara och öppna igen, då är det rätt.
Det är olyckligt eftersom jag vill se att siffrorna summeras rätt, innan jag sparar, så jag inte sparar en felslagning.


#2

Hur lägger du in verifikationerna som inte syns direkt i huvudboken? Som “vanligt”, eller genom att bokföra kommande verifikationer, eller via kontoutdrag? Eller på något annat sätt?


#3

Som vanligt, och genom att godkänna kommande. Inte kontoutdrag.


#4

Jag lade in några nya verifikationer precis nu, manuellt, och verifikationerna syns i listan över verifikationer, men huvudboken uppdateras inte automatiskt. Jag tittar främst på konto 1920, eftersom det direkt kan avläsas mot banksaldot.

Men jag ser nu att jag kan uppdatera listan genom att byta räkenskapsår till 2016 och sen gå tillbaka till 2017. Då först refreshas det jag nyss lade in.


#5

Ok, tack för tipset. Jag ska se om jag kan reproducera detta.


#6

Liknande saker händer fortfarande.
Jag lägger in en verifikation, tex lokalkostnader (konto 5000), och den syns i listan över verifikationer och i huvudboken, men hamnar inte i resultaträkningen.


#7

Var sparar du din bokföringsfil? Står det “-- inte sparad” längst upp i fönstret?


#8

Aha, du tänker att det har med det att göra?
Filen sparas på en extern hårddisk. Jag kan inte se att det står “inte sparad” någonstans.
Nu när jag öppnar filen igen några dagar senare så är siffrorna på plats, så det finns en viss logik i var/hur/när jag sparar.
Hur rekommenderar du att man ska göra med lagringsplats?


#9

I tidigare versioner (iOrdning 6 och tidigare) baserades resultaträkningen på vad som är autosparat. Om det då förelåg problem med att spara så visades ett felmeddelande och resultaträkningen uppdaterades inte.

I version 7 ska resultaträkningen alltid vara aktuell. Skulle den inte vara det får du helst gärna skicka lite skärmavbildningar, och om problemet kvarstår efter omstart, även din bokföringsfil till info@iordning.se.