Kreditfaktura


#1

Hur hanterar man kreditfakturor i iOrdning? Rätt set att jag måste skapa verifikationer själv för kreditfakturan… Sen när jag mottager betalning från den krediterade fakturan måste jag först registrera full betalning på fakturan och sedan gå in och ändra verifikationen til beloppet minus kreditfakturan?

Eller har jag överset en feature i iOrdning? Om inte, har ni då planerat ett stöd för kreditfakturor?


#2

Det finns i version 4. Om du går in och markerar den faktura du vill kreditera och sedan går ned och klickar på kugghjulet längst ned till vänster så kan du där välja att kreditera fakturan.


#3

Är det det som heter retur/återköp (har version 4). Programmet frågar efter “Konto för den uppkomna skulden” Vilket konto ska det vara? MVH Anna


#4

och om det bara är delar ev summan som ska betalas tillbaka, (minus en administrativ avgift tex) hur gör jag då?


#5

När du gör ett återköp på något som kunden redan har betalat uppstår ju en skuld till kunden. Välj det konto du vill använda för denna skuld.

Det går inte att göra delåterköp på fakturor i version 4. Du måste i detta fall bokföra detta manuellt.