0% moms i fakturan?

Hej!

Jag ska göra en faktura som är momsfri (artistisk verksamhet). Innan har jag kunnat ändra och bara skriva in artikelnummer 1 med försäljningskontonummer 3100 men nu ändras inte momsen utan det är fortfarande 25% moms. Hur ska jag göra?
(är nybörjare på bokföring och dyl)

Klicka ur kryssrutan “Moms” på fakturan (det spelar då ingen roll vilken momssats artikeln har).

Tack!

Hej.
Jag märkte inte av förändringen och det var normalmoms på mitt 3100 momsfria intäckter.
Inte heller dom som betalde märkte av det.
Nu har jag pengar på mitt momskonto 2610 och skulle behöva ge tillbaks det. Om jag krediterar fakturan nu så blir min momsdeklaration ändå fel eftersom den gäller fram tillochmed juni. Tips på hur jag löser detta? Det hade varit bra om 3100 inte hade normalmoms inlagt som standard, men det går ju att ändra nu, men hur ska jag få allt att stämma?

Jag föreslår att du ändå krediterar fakturan och skickar en ny, korrekt, faktura. Sen kan du skicka in en rättning av föregående periods momsdeklaration till Skatteverket.
Tack för tipset angående kontoplanen för enskild firma, vi ska åtgärda detta.

Men om jag då skapar en momsdeklarationsverifikat i iOrdning så nollar den ju 2610? och om jag även krediterar så krediterar den ju 2610? Blir inte det fel?

Momsavstämningsverifikationen måste du korrigera manuellt.

Ett alternativ är att du inte justerar föregående periods momsdeklaration, och istället låter 2610 (ruta 10) vara för lågt på innevarande periods momsdeklaration. Det kan dock vara bäst att förklara i en kommentar till deklarationen. Det förutsätter att du har en viss momspliktig försäljning under perioden så att du inte behöver lämna negativa siffror.