5.1.13 går inte att starta

Hej!

OS X 10.9
Laddar ner iOrdning från er site nu idag (5.1.13). Går inte att starta utan får meddelande om att “iOrdning är skadat och kan inte öppnas. Den bör flyttas till papperskorgen”.

Vad är problemet?

Har iOrdning sedan länge men byter nu dator och skulle därför ladda ner senaste. På andra datorn (också 10.9) så har jag 5.1.11 och den funkar alltså.

Hej!

Hade precis samma problem nyss. Det är Apple som valt snävare ramar för vilka program som godkänns verkar det som. Om du går in i systeminställningarna > Säkerhet och integritet och väljer alternativet “var som helst” under “Tillåt program hämtade ifrån” så löser det sig nog. Funkade för mig i a f.

När jag startat programmet felfritt gick jag in och låste in mittalternativet igen, för säkerhets skull. Det är bara när man öppnar ett program för första gången som det där filtret kickar in vad jag har förstått.

Hoppas att det funkar!

Det verkar vara något fel på vår webserver, jag undersöker saken…

Edit: iOrdning är “signerat” - men det verkar som om något händer med signaturen när programmet hämtas via både Chrome och Safari.

Detta verkar bero på vilken webbläsare man använder. Det går bra att ladda ner och köra med curl. Jag undersöker vidare.

Jag körde med Safari. Precis som du säger Erik så funkar det att ladda ner med Curl.

@Hovrevik Du kan också komma förbi den spärren genom att högerklicka på appen och välja Öppna ur menyn, då kan du välja att godkänna att köra detta program trots att det inte är signerat.

Funkar inte här heller. Inte heller om jag väljer Öppna ur menyn. Tröttsamt.

@Muuseec Därför att de har problem med sin webserver. Endera pröva med annan browser eller ladda ner i ett terminalfönster med curl:

curl http://www.aderstedtsoftware.com/downloads/iOrdning.zip > iOrdning.zip

Som du sedan zippar upp och så har du appen där.

Jag körde Hovrevik’s lösning så länge.

Nu vet jag vad detta beror på, jag laddar upp en ny version som inte sätts i karantän av Safari imorgon bitti.