Akut: Bokföring borta på disk men öppen, kan sparas?

Råkade ut för något allvarligt som jag behöver lösa:

1. Jag bokför en massa saker bakåt i tiden för att fördela privata kostnader för två personer gällande en fastighet. Många år har gjorts i omgångar och allt har fungerat.
  2. Idag kom plötsligt ett meddelande upp att ändringar ej kunde sparas eftersom jag inte hade rättigheter.
  3. Jag valde duplicera från Arkiv och har på olika sätt försökt spara ned den öppna fil där all bokföring från flera år finns. Alt finns alltså öppet, i RAM antar jag.
  4. Orsaken till detta bör vara att jag bytte namn på ett arkiv högre upp i hierarkin där iOrdningfilen finns längre ned. Så pathen har ändrats men rättigheterna är som de alltid varit.
  5. Hur jag än gör när jag försöker duplicera flytta får jag bara en 37 kB stor fil på disken, kanske med det enda jag försökte göra efter namnbytet.
  6. Arkiv: Återgå till: Bläddra bland alla versioner ger vänster som säger “Inga tidigare versioner tillgängliga. Fel vid hämtning från TimeMachine”, kanske av samma skäl som det där med rättigheterna/namnbytet.
  7. Det finns alltså ingen version av flera års bokföring på disk nu efter vad jag kan se. Dock finns allt i öppet fönster i iOrdning. Allt är där. Men kan ej sparas på något vis jag hittat …
  8. Går detta att lösa? Spara ned på något vis?
    (Jag kör TimeMachine och gamla hela filer bör väl finnas där, man får hoppas att sökningen inifrån iOrdning misslyckas pga det beskrivna men kan plockas fram om man kör direkt från TimeMachine …?)
    Några skärmdumpar av vad hur det har sett ut:
    28 26

Kan du prova “Spara som…” eller “Byt namn…” (beroende på macOS-version)?

macOS 14.7. Har testat alla möjligheter utom Exportera och det blir alltid endast sista verifikationen, även med Print: Verifikationslista (grundbok), endast en verifikation.

MEN nu testade jag Exportera på tre olika vis:
SIE och XML; ger endast en verifikation.
Arkiv: Ger dock en 58,7 MB stor fil av typen “Accounting Archive” med suffix .arkiv och skulle väl kunna innehålla allt? Vad är detta? Har jag aldrig använt, något som sedan kan importeras igen?

Prova att öppna arkivet med menyn Arkiv > Ny från bokföringsarkiv. Om du får med dina verifikationer, se då till att spara detta nya dokument under annat namn.

Jag gjorde så, allt var normalt, alla verifikationer. När jag sparar under nytt namn får jag en .bok-fil som är 30 kB stor. Avslutar iOrdning. Öppnar iOrdning. Denna .bok-fil dyker upp i listan över “Företag” i öppningsfönstret. Om jag väljer den får jag upp allt, från alla år, alla verifikationer. Men den filen är fortfarande bara 30 kB. Hur och var lagras saker egentligen? Anropar denna fil den .arkiv-filen där uppenbarligen allt finns?

Din bokföring innehåller dina verifikationer, men alla eventuella bilagor lagras bara som “länkar” till den plats på disken där du har din bild när den läggs in i bokföringen.

Exporterar du ett arkiv får du en fil som innehåller bokföringen + alla bildbilagor. När du sedan skapar en ny fil med arkivet får du tillbaka bokföringen, men bildbilagorna kan inte läggas tillbaka på deras ursprungliga plats (eftersom macOS inte tillåter lagring hur som helst numera). Bildbilagorna hamnar inuti iOrdnings “sandlåda”, en egen mapp på datorn där iOrdning har rättighet att skriva.

ok tack, men ca 500 verifikationer ryms på 30 kB alltså? ca 60 byte per verifikation, ja kontonummer, belopp debet/kredit, det kanske blir så lite? Iaf, om jag inte hade sparat som arkiv var det bara senaste verifikationen som sparades (efter namnbytet på en folder högre upp i hierarkien) som jag uppfattade det. Kanske något att undersöka.

Allt är ok här nu, tack!

Ja, det är inte mycket data och den data som är är komprimerad (exkl. logotypen).

Jag ska se om jag kan reproducera detta problem.

Det ursprungliga problemet enl. skärmdumpar fanns efter namnbytet på foldern. Och t.ex. utskrift av endast en sista verifikation när jag försökte skriva ut huvudbok.

Men är inte längre bombsäker på vilka andra försök (namnbyte, flytta etc) som egentligen misslyckades eftersom jag i en del fall bara tittade på filstorleken av den resulterande .bok-filen. Jag hade en gammal .bok-fil som var 17 MB stor och de nya .bok blev 30 kB, så jag antog att de alltid bara tog den sista verifikationen som ändrats efter att pathen ändrades. Men nu tvivlar jag … .arkiv tycks innehålla det som .bok gjorde en gång i tiden och .bok är nu alltid bara en liten fil?

.bok-filer i version 7 är alltid små, eller snarare aldrig speciellt mycket större än den logotyp du lagt in.