Råkade ut för något allvarligt som jag behöver lösa:
- Jag bokför en massa saker bakåt i tiden för att fördela privata kostnader för två personer gällande en fastighet. Många år har gjorts i omgångar och allt har fungerat.
- Idag kom plötsligt ett meddelande upp att ändringar ej kunde sparas eftersom jag inte hade rättigheter.
- Jag valde duplicera från Arkiv och har på olika sätt försökt spara ned den öppna fil där all bokföring från flera år finns. Alt finns alltså öppet, i RAM antar jag.
- Orsaken till detta bör vara att jag bytte namn på ett arkiv högre upp i hierarkin där iOrdningfilen finns längre ned. Så pathen har ändrats men rättigheterna är som de alltid varit.
- Hur jag än gör när jag försöker duplicera flytta får jag bara en 37 kB stor fil på disken, kanske med det enda jag försökte göra efter namnbytet.
- Arkiv: Återgå till: Bläddra bland alla versioner ger vänster som säger “Inga tidigare versioner tillgängliga. Fel vid hämtning från TimeMachine”, kanske av samma skäl som det där med rättigheterna/namnbytet.
- Det finns alltså ingen version av flera års bokföring på disk nu efter vad jag kan se. Dock finns allt i öppet fönster i iOrdning. Allt är där. Men kan ej sparas på något vis jag hittat …
- Går detta att lösa? Spara ned på något vis?
(Jag kör TimeMachine och gamla hela filer bör väl finnas där, man får hoppas att sökningen inifrån iOrdning misslyckas pga det beskrivna men kan plockas fram om man kör direkt från TimeMachine …?)
Några skärmdumpar av vad hur det har sett ut: