Ändra i verifikationernas namn

Jag har påtalat detta tidigare. Det måste kunna gå att ändra om man har skrivit fel i en verifikation.
Det går inte nu och jag har ett rent helvete att hitta i mina verifikationer. Om detta är helt omöjligt
vill jag veta det. Då måste jag överge iOrdning och hitta ett annat program.

Jag har skrivit “inbetalning juli skatt” 4 gånger nu t ex. Visst, klantigt men så blir det när man är stressad och kopierar verifikationer. Det måste ju kunna gå att ändra rubriken i en verifikation. Det påverkar ju inte själva innehållet
om nu detta skulle vara ett brott i någon bokföringsbalk.

Snälla prioritera detta.

Nu upptäcker jag dessutom varför det blir “fel” När jag ändrar på en kopierad rubrik och klickar i kommentarsfältet så ändras rubriken tillbaka. Så om det står “Juli skatt” och jag ändrar till “Augusti skatt” och sedan klickar i kommentarsfältet igen. (för det händer ju att man vill göra eftersom det nu finns där) Så ändras det till “Juli skatt” igen!!!

Detta kan jag inte alls reproducera. Vilken version av iOrdning kör du?

Jag lägger in ditt önskemål om att kunna ändra namn på verifikationer. Det finns ingen teknisk begränsning, däremot ska ändringen vara spårbar enligt bokföringslagen. Det gamla och nya namnet måste därför båda framgå, samt när ändringen är gjord. Det gör att i alla listor (t.ex. huvudboken) där verifikationen syns så måste det gamla och nya verifikationsnamnet framgå. Detta är anledningen till att funktionen inte finns idag.

Jag har version 5.1.11

Men jösses. Jag har ju kompisar som använder efterkonstruerade .x:s-ark som sin bokföring. Eller t o m handskrivna papper. Det kan omöjligt stämma det du säger.

Gör man så uppfyller man troligtvis inte kraven i bokföringslagen.

+1 Jag tycker också att det borde finnas möjlighet att ändra namn/rubrik på en verifikation! Förslagsvis skulle ni kunna lägga till en rubrik i sidomenyn som heter “Ändringar” eller något där man kan få en sammanfattning av eventuella ändringar som gjorts i ens verifikationer under året, så kan man visa upp den om Skatteverket mot all förmodan någonsin skulle få för sig att fråga om en verifikation som ändrats.

Därmed öppnar man ju också för möjligheten att t.ex. via applikationens inställningar kunna välja att visa/inte visa redigeringar som gjorts i verifikationslistan. Om man har klantat till det ordentligt och fått göra många ändringar i en verifikation, som är vanligt när man lär sig bokföring, vore det skönt att kunna dölja ändringarna för att det ska bli lättare att se vad verifikationen faktiskt innehåller.

Bra förslag om att ge användaren möjlighet att dölja ändringar. Ska även fundera på detta med en separat ändringsrapport.

Jag tror nog inte att kravet angående spårbarhet av förändringen gäller texter/rubriker, det är bara själva journalen. I de flesta andra bokföringsprogram kan man utan problem ändra namnet/beskrivningen av en verifikat. Kanske värd att kolla upp innan man börja bygga komplexa lösningar :slight_smile:

Jag råkade slänga om siffrorna i min "kostnad"s verifikation. (skrev 354 istället för 345)
Men jag kan inte heller gå in och ändra detta… vad ska jag göra då??

Siffrorna kan du ändra. Markera verifikationen och klicka på Ändra. (Du kan inte ändra siffrorna för en viss rad, men du kan stryka raden och lägga till ytterligare rader).

Jag har precis köpt iOrdning för mitt företags räkning. Kan inte förstå att inte en enda app verkar kunna ändra i verifikationer. Har jag just pröjsat en tusenlapp i onödan? Tillbaks till Excel antar jag.

Det handlar liksom inte om att ändra saker i efterhand och skapa efterkonstruktioner, det handlar om att jag skriver in något, upptäcker att programmet inte gjort som jag vill (missat att registrera moms, glömt sätta rätt datum etc) och vill ändra det. Nope, går inte. Jag blir helt vansinnig på detta. Jag får liksom göra en säkerhetskopia varje gång jag ska lägga till något och återställa om jag gör nåt fel och försöka igen. Helt obegripligt.
Om ni nu inte vill att man ska kunna ändra i efterhand, se då till att låta det vara öppet för ändring så länge filen inte är sparad. Så fort man sparar om filen, lås inlagda verifikat för framtida ändringar. Men för jösse namn, låt folk justera allt tills det är rätt.

Du kan ändra i en verifikation, men inte utan att det syns att du gjort ändringar.

Det löser inte alla de problem du tar upp, men du kan ångra i programmet om du upptäcker att du gjort något fel. Välj menyn Redigera > Ångra för att ångra. Du kan ångra i flera steg.

Ah, tack, ja det kan komma till nytta. Ett förslag jag har annars är att man låter nya verifikationer etc vara öppna för ändringar tills efter säg 24 timmar eller annat kort tidsintervall, så att man kan spara undan sitt arbete och komma tillbaka efter en stund och dubbelkolla att allt blev rätt. Jag upptäcker ofta fel på det sättet, och då vill jag gärna rätta till dem. Att vara tvungen att ha en massa trace data som visar vad man ändrat är bara störande. Det tjänar som sagt ett syfte när det är ändringar som görs efter en längre tid, men att ändra inom ett par timmar efter att verifikatet lagts in utan spårning borde vara möjligt.