App-store faktura


#1

Hej,

har precis köpt iOrdning från App-store och fått faktura från Apple.
Apple ID’t är personligt, men kopplat till företagskortet. ( Eget AB )
Jag vet att det är struligt med moms via App-store men jag ber ödmjukt om råd kring hur jag ska bokföra inköpet av iOrdning? Åker jag på att betala momsen? Vilket lands moms är specificerat på fakturan?


#2

Det är lite snårigt detta. Apple säljer enligt MOSS-reglerna enbart till privatpersoner. Det innebär att de lägger på svensk moms, men att du egentligen inte kan dra av denna moms.


#3

Ok, men det är väl inte så bra? Om staten tar 100 kr och apple tar sina 30% så blir det bara 56% kvar till dig. Var det inte bättre med en vanlig faktura som skulle kunna vara 280 kr + administrativa kostnader?


#4

Absolut. Jag håller på att utvärdera en extern licensieringstjänst som skulle låta mig sälja programmet utanför Mac App Store på ett enkelt sätt.


#5

Några nyheter om detta?

Är lite trött på dubbelbeskattning via App Store. Tror att det är många som inte vet att momsen på de här fakturorna inte är avdragsgill.

Senaste gången jag frågade Apple hänvisar de till Volume Purchase Program, men det är i praktiken omöjligt för mindre företag,


#6

Nej, tyvärr inte. Jag har inte hittat någon extern licensieringstjänst som ger ett tillräckligt bra system för prenumerationer.