Är ordernummer/beställningsnummer nödvändigt för e-faktura


#1

Hej! Just uppgraderat till 7.5 för att kunna e-fakturera offentlig sektor.

  1. I kontakter fyller man i GLN Peppo i ett fält
    Jag tolkar det som att man väljer det ena?
    Skulle vart tydligare med två olika fält. Programmet accepterar GLN-siffrorna

  2. Fyller även i Kostnadsställe och Organisationnummer.

Jag har inget beställnings/ordernummer - lämnar fältet tomt

Jag skapar och sparar fakturan nu som vanligt och skall sedan försöka skicka den elektroniskt. Finns inget alternativ att välja? Enligt instruktionen verkar det som om beställningsnummer måste fyllas i - jag har inget sådant. Är det nödvändigt att ha det? Då kommer jag troligen inte kunna använda programmet.

Gör jag något annat fel?

Tack på förhand för hjälp!


#2

Skriver du i GLN-nummer så är det det som används, annars används organisationsnummer. Observera att mottagaren generellt sett bara använder det ena eller det andra.

PEPPOL-standarden kräver att du har ett inköpsordernummer. Du behöver alltså skriva något i fältet - vad som helst. Det räcker med att skriva ett mellanslag.


#3

Hej och tack för svar! Jag har flykt i GLN, tagit bort organisationsnummret. Fyllt i kostnadsstället och lämnat tomt i inköpsordernummer.

Samma resultat tyvärr då jag går till deskcikade fakturorna under 2019. Markerar aktuell faktura, e-faktura nedtonat under kugghjulet och ser inte att det finns någon ikon eller annat val för e-faktuta någon annanstans.

Gör jag något fel?

Hoppas det går att lösa!

Med vänlig hälsning,

Fredrik


#4

Inköpsordernummer får inte vara helt tomt. Kan du prova att skriva ett streck, dvs “-”?


#5

Hej och tack för snabbt svar!
Provat med ditt förslag att lägga in “-” på inköpsordernummer. Både med Pepol och GLN - i båda fallen tonas e-faktura upp men i det förstnämnda är det Pepolfel (numret är rött i programmet fast det är dubbelkollat och korrekt) Med GLN så börjar det gå iväg men jag får felmeddelande - peppolfel (hann inte notera exakta lydelsen)


#6

Nu kanske… Provat att kombinera GLN med organisationsnummer och “-” i inköpsordernumret. Nu står det “inväntar kvitto” och övergick sedan till “mottagen”. Verkar hoppingivande men samtidigt är det ett gytter med alla olika siffror som mottagaren önskar, gissar att olika mottagare har olika krav.


#7

Hej!

Jag fick precis en faktura i retur - det kan ha varit din. Kan du maila ditt företagsnamn till info@iordning.se så kan jag bekräfta detta?