Årets skatt, årets resultat - AB


#1

Hej,
har ett par funderingar som jag inte kan bena ut trots idogt sökande på internet.
Det handlar alltså om ink2 och hur jag skall tänka.

Jag har ett resultat på +117 enligt resultaträkningen. 500 i icke avdragsgilla kostnader och 95 i skattefria ränteintäkter (skattekontot).
Är det då 117 + 500 - 95 som gäller för att få fram mitt skattemässiga resultat? Använde en internettjänst som räknade ut att 136 var den skatt som skulle bokföras. Fast den tjänsten beräknade skatten på 617 kronor och struntade således i mina ränteintäkter… Är detta korrekt?

Årets resultat blir ju i så fall -19 kronor och det är det jag bokar 8999 mot 2099 som absolut sista händelse?
För att sedan nästa år återinföra 2098 mot 2091. Och detta resultat är det jag sedan använder nästa år i min ink2 och för upp på posterna 1.2 & 4.16 i ink2?

Sänker inkomstskatten årets resultat i bokföringen eller skall jag hålla den siffran utanför?
Är skattemässiga resultatet det jag baserar inkomstskatten på för att sedan sänka resultatet med just densamma, varpå jag får ett nytt resultat? Tänker även på punkt 4.3 på ink2, det känns inte som att jag får någon klokskap på detta, där står det ju att skatten INTE påverkar resultatet.

Är det också årets resultat vid aktuellt försäljningsår som ligger till grund för inkomstskatten eller är det det totala inklusive fjolårets förlust/vinst som det skall beräknas på?

Hjälp, vilken som helst, hade varit väldigt uppskattat just nu känner jag.

Tusen tack på förhand!
Mvh
Mikael