Hej. Undrar över hur man gör vi slutet av året , bokför man årets resultat konto 2019 mot 8990? Läser forum på internet men jag är inte riktigt klar över hur man gör vid årsslutet? Någon som använder iordning och kan ge lite tips? Nollställning av konton? Måste erkänna att jag känner mig lite osäker där.
årsbokslut/årets resultat
När du går över till det nya räkenskapsåret nollställs alla intäkts- och kostnadskonton. Det enda som sparas är tillgångar, skulder och eget kapital. Därför måste du föra över årets resultat från kostnadssidan (typ 8990) till eget kapital (typ 2019). Om du inte gör detta kommer inte din balansräkning för det nya året att stämma.
Detta är inte specifikt för iOrdning, och du bör kunna hitta mer information om detta i vilken bok om bokföring som helst.
Tack för svar. som nedan står det i skatteverkets broschyr och så har jag gjort. Sista raden som står förstår jag inte om det sker per auto eller om jag måste göra något. Frågat skatteverket men får inget tydligt svar. tack på förhand// Och balansräkningen stämmer.
När du beräknat resultatet bokförs det både på konto 2019 och 8999. Vinst krediteras 2019 och debiteras 8999. (För- lust debiteras 2019 och krediteras 8999).
När bokslutet är klart töms alla eget kapitalkonton till konto 2010.
“När du beräknat resultatet bokförs det både på konto 2019 och 8999. Vinst krediteras 2019 och debiteras 8999. (För- lust debiteras 2019 och krediteras 8999).” – detta ska du göra med en manuell verifikation på årets sista dag.
“När bokslutet är klart töms alla eget kapitalkonton till konto 2010.” - detta måste du också göra manuellt.
Tack Erik det har jag gjort. Du skriver när bokslutet är klart töms alla eget kapitalkonton till konto 2010 - detta måste du också göra manuellt, Det sista har jag nog inte gjort. Jag gick förlust , hur gör jag det sista du skriver manuellt ? kan du ge ett exempel? tack för din hjälp
Måste få återkomma. Jag förstår det första och det har jag gjort, men när bokslutet är klart töms alla eget kapitalkonto till konto 2010- . Skulle vara mycket tacksam om jag kunde få ett exempel på hur man gör detta. Läser och läser men hittar inget bra sätt att förstå detta på
hej
hittat lösningen, tack ändå. http://www.youtube.com/watch?v=HcbWSm5gm6A, väldigt många bra klipp, kan rekommenderas. Har enskild firma. tack Erik för att du läser och ger råd
Hej
Kanske en liten gammal tråd men jag trodde att iordning automatiskt gjorde detta när man gick över på nästa år. Alternativet finns ju att beräkna det ingående saldot utifrån föregående iaf?
Har många frågor om bokslut etc och här kommer några av dem.
Jag har enskild firma. Har inga anställda och går i förlust varje år… Vänder snart?
När jag gjort bokslut så har jag gjort så här:
1: Skapat momsavstämning med iOrdning,
2650 Debit: 9949:45kr
2: Bokfört årets resultat(förlust),
2019 Debit: 43869:85kr
8990 Kredit 43869:85kr
3: Omföring av resultat(nollning av konton)(när på året ska jag göra detta?):
2013 Kredit: 12764kr
2017 Debit: 66583:30kr
2019 Kredit: 43869:85kr
2010 Kredit: 9949:45kr
Mina frågor om det är:
A: Har jag gjort rätt?
B: Det jag bokför på eget kapital är exakt samma som det som ligger på 2650, dvs den moms som skatteverket är skyldig mig. Är det för att det räknas som en tillgång i bolaget att de har en skuld till mig? Eller hur fungerar 2010 Eget kapital?
C: När jag sedan får tillbaka momsen från skatteverket så vill jag ta ut dessa. Bokför jag då:
2650 Kredit: 9949:45kr
2013 Debit: 9949:45kr
D: Om jag bokför enligt punkt C så kommer 2010 Eget kapital fortfarande vara 9949:45kr även fast jag plockat ut pengarna ur bolaget. Har just nu bokfört så här istället men det känns inte alls rätt:
2650 Kredit: 9949:45kr
2010 Debit: 9949:45kr
Då är 2010 nollat men sen vet jag inte hur jag ska få ut pengarna ur bolaget eftersom de ligger på bankkontot men jag har ju aldrig bokfört det på 1920 Bankkonto.
E: Ska jag bokföra enligt C och sedan bara strunta i att 2010 har 9949:45kr till nästa bokslut? Blir det rätt då? Då har jag iallafall bokfört att jag tagit ut momspengarna som ett eget uttag men tycker att 2010 också borde påverkas.
Mycket tacksam för hjälp!
Läst och läst o jag kom fram till detta. Har enskild firma, förlustÅR, (har reducerad moms)
ÅRETS RESULTAT
2019 Årets resultat debet
8990 resultat kredit
TÖMNING AVSTÄMNING KONTON
2019årets resultat kredit
2010 eget kapital debet
MOMSAVSTÄMNING
2640 ingående moms kredit
2620 reducerad utg moms debet
2010 eget kapital debet
Har kikat i bokföringsböcker, hittade klipp på youtube. Hoppas verkligen att det blev rätt. Tar gärna kommentarer. Se inte ovan som ett facit ifall det är fel, men jag hittade bara den lösningen
Jag ruskar liv i den här tråden lite grann igen.
Jag har gjort alla stegen (tror jag) men har hakat upp mig på hur jag ska göra med inventarier och avskrivningar vid tömning av konton mot 2010 Eget kapital.
Nu har jag tömt alla konton utom dessa och funderar på hur de ska hanteras. För om jag låter de bara vara så kommer 1221 Årets nyanskaffn. och 1229 Årets avskrivningar att hänga med till 2014, vilket inte blir så bra antar jag. Egentligen hade jag kunnat direktavskriva de inköpen men jag var lite dum och ville göra “rätt” från början eftersom det ändå är inventarier som kommer hänga med ett tag.
Jag sitter här och blir lite nervös nu… jag har nog aldrig gjort så och nollat mina olika konton! Jag låter ju ev. vinst vara kvar i företaget i alla fall inför nästa år och så länge siffrorna i min översikt stämmer med bankkontot har jag antagit att det blivit rätt!
Kan jag nu i efterhand gå in och göra allt detta för 3 år tillbaka nu eller kommer det att ställa till allt rejält?
Men när man på årets sista dag har bokfört årets resultat på 2019 (debet) och 8990 eller 8999 (kredit), då visar ju resultatrapporten för det året att resultatet är 0 kr. Vinsten bokförs alltså som en kostnad när den förs över till balanskontot 2019. Ska det verkligen vara så?
Nu har jag hittat en lösning på detta. Under fliken Information/Företag kan man ange vilket konto man använder som resultatkonto (t.ex. 8999), och det kontot undantas sedan i resultatuträkningen. Då blir det som det ska i rapporten.
Bokslut - “Att påbörja ny mätning”
Ang bokslut Enskild firma har jag lite enkla rutiner för att det ska snurra från år till år:
När man skrivit ut resultatrapporten och det är dags att gå över till det nya året brukar jag framgångsrikt göra en sista bokföringspost “Årets resultat”.
(Inte glömma kolla att ingående och utgående moms tömts mot redovsningskontot 2650 förståss och att saldot på kassa och bank stämmer med verklighetens bank)
Har man förlust dvs minus i slutet av resultatrapporten fyller man på konto 2019 genom att kreditera 8999 dvs dra från detta konto och tillföra 2019 så att det liksom blir noll. Efter denna bokföringspost är tillverkad ska resultatraporten visa noll.
Har man vinst gör man omvänt. Då tar man bort vinsten från 2019 (kredit) och för över till 8999 så att man liksom bokar bort vinsten. Efter en sådan post är skapad ska även i detta fall den tidigare positiva resultatrapporten visa noll.
Sedan kan man lämna detta bokföringsår åt sitt öde och vända blicken mot första bokföringsposten i det nya året. Där ska det “nollas” vissa tillgångskonton så att de kan visa vad som händer löpande under nya året.
Vanliga kostnads och intäktskonton har inga saldon som överförs till nästa år. (De är inte “dina konton” utan talar bara tillfälligtvis om varifrån innehållet i dina tillgångs och skuldkonton kommit eller vart det tagit vägen. De kontona visas endast i resultatrapporten för att förklara förändringarna av dina tillgångar och skulder.
Kontona för tillgångar och skuldkonton hittar man på samma sätt endast i balansrapporten. Där finns ingen information om hur pengarna kommit dit utan bara att de finns där eller inte. De nollas inte när man kommer över i nästa bokföringsår. Det är bra.
Däremot är det smart att flytta bort belopp och klumpa ihop belopp från de tillgångs och skuldkonton som fungerar som mätinstrument för nya årets pengaflöden. Beloppen försvinner inte utan förs bara slutligen över till den stora ackumulatorn - Eget kapital.
I början av året nollar man tex 2650 momsredovisning, 2012 Skattekonto, 2013 “Egna uttag”, 2018 “Egna insättningar”, 2019 “Årets resultat”. Beroende på om kontona har minus eller plussaldo placeras de i debit eller kredit och skillnaden som saknas krediteras/debiteras 2010 “Eget kapital” så att verifikatet får summa noll.
Dvs ingen fara alla tillgångar och skulder finns kvar. Bara riggat för ny mätning.
Inte undra på att det kallas räkenskaper.
Beroende lite på var man läser och vem man frågar verkar det som att folk gör lite olika. Vissa “nollar” mot 2010 som årets sista bokföringspost så att det enbart är 2010 av 201x som överförs till nästa år. Vissa gör som CutAndPaste beskriver och “nollar” mot 2010 som årets första post.
Varför det ena eller det andra?