Årsredovisning vid brutet räkenskapsår

Hej.
Jag har bokslutsdatum 30/4. Vid årsredovisningen “Ska momskonton vara tömda”, men jag redovisar moms kvartalsvis, och kan inte tömma dom vid bokslutsdatum. När jag försöker köra ändå, ser årsredovisningen ut att missa de kortfristiga tillgångarna/skulderna momskontona utgör. Hur ska man tänka i detta fall?

Du behöver då göra en delavstämning av momskontona manuellt. Dvs bokföra över från 2610/2640 till 2650 eller 1650. Vid slutet av momsperioden kan du sedan använda programmets funktion för att skapa en momsavstämningsverifikation. Den kommer då bara innefatta nytillkomna poster på 2610/2640.

Tack för svar. För år 2024/2025 använde jag Årsredovisningg Online, men för 2025/2026 kommer jag att använda iOrdning…hur kommer detta att se ut i årsredovisningen, med tanke på förra årets siffror? Kan man knappa in dessa manuellt? Förra året hade jag saldon på både 2611 och 2641.

iOrdning utgår enbart från vad som är bokfört, och du bör därför göra en momsavstämning innan du tar fram årsredovisningen. Gjorde du inte det förra året? Om du gjort det bör du ju inte ha kvar saldon på dessa konton.

Nej, momsavstämningen görs kvartalsvis, och vid förra bokslutet, fanns följaktligen saldon på både 2611 och 2641. Momsavstämningen innan gjordes 30/3, så det fanns även saldo på 2650 för betalning kommande maj. Allt var såklart bokfört vid bokslutsdatum.

Det finns inget hinder mot att bokföra över mellan 2611/2641 till 2650 närsomhelst, och detta bör du göra inför bokslutet även om det inte sammanfaller med slutdatum för momsperioden.