Återköp


#1

Hej! Sitter och ska stämma av kundfakturor inför bokslutet. Varför finns det föresten ingen lista på kunderna att ta ut på icke betalda kundfakturor vid årsskiftet? de skulle ju underlätta otroligt mycket!

Men det var inte det jag ville nu. Hur fungerar återköp? När jag ska stämma av kundfakturor på kundfordingskontot så stämmer inte den. Det visar sig att jag har två fakturor som jag gjort återköp på. D v s jag har gjort fel på fakturan och gör därför ett återköp för att sedan skapa en ny. Men när jag nu kollar så finns det bara en kredit. Vad hände med debit? Detta får till följd att jag i detta fallet har en faktura på 2000kr som blivit fel. Jag gör ett återköp, sedan debiterar jag ny faktura på 2200kr. Men i bokföringen har jag bara fakturerat 200kr.

Alltså 2000kr debit och 2000kr kredit borde bli 0. Men det blir 2000kr kredit?


#2

När du gör återköp så ska verifikationen för den ursprungliga försäljningen ligga kvar. Gör du återköp på hela beloppet ska återköpsverifikationen ta ut denna. Saknar du alltså verifikationen för den ursprungliga försäljningen?


#3

Det verkar så, ja. Vill du se min fil?


#4

Hur gick det med detta?? Har en till som jag måste göra återköp på och vill inte hamna i samma problematik!