Automatisera fakturarader


#1

Jag undrar hur jag kan automatisera att skapa fakturaraderna?
Jag har en kund som vill ha detaljerad redovisning och vore bra om det gick att automatisera från en excel-lista eller liknande. Hur ser möjligheterna ut att göra detta i version 7.


#2

Detta kan man göra med kommandoradsverktyget x-iordning, som tar som indata en JSON-beskrivning av en faktura som sedan skapas i en vald bokföringsfil.


#3

Det verkar mycket bra men jag hittar bara en markdown fil med instruktioner hur x-ordning ska användas men verktyget går inte att hitta, sökvägen som pekas ut i markdown filen finns inte hos mig. Jag hämtade ner iOrdning för några veckor sedan från Mac AppStore, har jag fått en trasig version? Jag har version 7.3.15 som verkar vara senaste.


#4

Aj då, jag behöver tydligen uppdatera manualen. P.g.a. ändrade villkor i Mac App Store kan jag inte längre skicka med detta inuti iOrdning. Man måste istället ladda ner det, här:

https://www.aderstedtsoftware.com/downloads/x-iordning.zip

7.3.17 är senaste utgåvan, men så länge man har något på 7.3 bör man kunna använda denna x-iordning.


#5

Tack så mycket, det fungerar väldigt smidigt. En ny fråga som dyker upp i sammanhanget, jag satte pending fältet på själva faktura objektet för att kunna förhandsgranska importen innan men verkar som det inte gick igenom. Kan det vara så att det inte går att importera en faktura och granska den i iOrdning innan den skickas?

Jag måste ge dig stort beröm för en mycket smidig väg att skapa upp faktura och importera in. Kommer testa lite mer men jag är mycket förtjust i den här lilla integrationsvägen.


#6

Ok! Nej, det finns inget “pending”-läge för fakturor. Om du vill ha “pending” under utvecklingstiden rekommenderar jag att du kör med en kopia av din riktiga fil.

Jag håller på att styra upp detta med versionsnummer för x-iordning, och från 7.3.18 kommer kravet på matchande 7.3-version av x-iordning vara explicit. Det innebär att du kommer att behöva ladda ner en ny x-iordning när iOrdning uppdateras till helgen.


#7

Tack för informationen inför nästa version, det gick ju bra att ta tillbaka en faktura till påbörjat läge igen så det är löst med liten mindre manuell rutin. Det vore mer en “nice-to-have” feature att kunna importera en faktura och förhandsgranska den innan man registrerar den i bokföringen med verifierat och allt. Däremot är det inget hinder att fortsätta sås om det är idag.

Jag har gjort hela utvecklingen på en kopia av filen så som det rekommenderas i dokumentationen.

Återigen så är jag mycket nöjd med x-ordning och hur enkelt det är att importera in fakturor via x-ordning och json formatet. Det har redan sparat mig någon timme och kommer spara mig många timmar under året.