Jag har registrerat en Leverantörsfaktura samt gjort 2 Kundfakturor. Dessa har inte hamnat i Huvudboken då jag inte haft bocken i för Automatisk Bokföring. Hur gör jag nu för att skapa verifikationer av dessa ‘registreringar’?
//
Automatisk Bokföring
Hej igen…
- Jag har nu tagit bort mina fakturor och lagt in på nytt med Autom BF-funktionen som mina tidigare, men de har lagt sig i ‘Kommande’ (?) (2 fakturor och 2 betalningar)
- Jag har därefter lagt in en ny verifikation manuellt gällande en momsutbetalning. Den visar nu ver# 29, men den senaste i Huvudboken är #27. Var är #28? Ligger den öronmärkt för den första av ovan 4 registreringar, eller varför hoppar den ett nummer?
- Jag vågar inte trycka på ‘registrera’ då min moms-verifikation är av ett datum längre fram än mina 2 fakturor och dess betalningar
- Vad göra?
- Om jag trycker på ‘registrera’, ändras verifikationen till nummer #32 automatiskt och de andra får 28-31 som de ska ha - eller vad händer…?
Tack på förhand,
//
Huvudboken visar bara transaktioner som berör ett visst konto. Det är möjligt att #28 rör andra konton. Titta i verifikationslistan (Verifikationer > 2013) för att se alla verifikationer.
Verifikationerna hamnar under “Kommande” tills dess att du gör vanliga verifikationer på ett senare datum. Då bokförs de kommande verifikationer med ett datum som ligger tidigare. Du kan också bokföra dessa verifikationer manuellt genom att markera dem och klicka på Registrera.
Innan du gör en momsavstämning bör du se till att det inte ligger kvar verifikationer under Kommande som berör momsperioden.
Hej!
Nu var du så snäll och svarade ikväll redan, och så ser jag att jag skrivit ‘Huvudboken’, vilket var fel - det var mappen ‘2013’ under rubriken ‘Verifikationer’ där samtliga mina verifikationer ligger. Där slutar de på #27, och sen föreslår programmet nästa till #29 som jag tidigare skrev. Däremellan har jag enbart registrerat 2 LevFak och 2 betalningar som alla 4 ligger under kommande.
Men var kan jag hitta #28…? (Under rubriken ‘Räkenskapsår’ under ‘Information’ står det antal verifikationer 27st).
**
Jag gjorde som jag sa även 2 kundfakturor utan automatisk bokföring. Dessa kommer jag också att ta bort och göra om med bocken i. Där har jag lite samma problem; jag har gjort Fak 1+2, men nästa nummer är #4 - var är #3…?
Tack på förhand,
//