Autospar i MacOS 10.9

Jag tror detta är en funktion som kom i och med uppdateringen till MacOS 10.9. Rätta mig om jag har fel.

iOrdning har drabbats av det som drabbat i stort sett alla andra Mac-program, det autosparar konstant. Det kan ju tyckas som en bra sak, men efter 25 år som datoranvändare har man vant sig vid att kunna ångra och inte spara ifall man gör fel.

Jag brukar ta för vana att göra en kopia av min bokföring varje gång jag börjar, men det är ju också lätt att glömma. Om jag sedan gör fel på saker som inte går att ångra, ex registrerar en verifikation med fel datum etc, vill jag kunna gå tillbaka till när jag började för denna gång. Men nu är alltså alla mina ändringar autosparade.

I andra program med autospar, ex iWork-sviten, Förhandsvisning mm, finns ett alternativ under Arkiv-menyn som heter “Återgå till”, där man kan bläddra bland de autosparade dokumenten. Denna saknas på iOrdning. Är det något som skulle kunna implementeras i kommande versioner?

Funktionen av återskapa verkar på något sätt vara sammankopplad med Time Machine, men enligt min erfarenhet fungerar det även med dokument som inte i normala fall säkerhetskopieras av TM.

Detta menyval kommer att komma med igen i 5.1.13 (ungefär på samma sätt som t.ex. Textredigeraren).

5.1.13? Innebär det att 5.1.12 är på gång?

Vi kör numera med udda nummer för den version som säljs via oss, och jämna nummer för den version som säljs via Mac App Store. Eftersom det tar ett par veckor för Apple att godkänna den senare är det inte praktiskt att ha exakt samma versionsnummer. Det hjälper oss också att hålla isär versionerna i loggar m.m.

5.1.13 är alltså nästa uppdatering. Efter att den släppts skickar vi in den till Apple och numrerar den 5.1.14.

Har 5.1.15, hur stänger man av Autospar? Kollat igenom samtliga menyer, men hittar det inte

I vissa versioner av Mac OS X kan du stänga av detta i operativsystemet. Det finns ingen funktion i iOrdning för att stänga av detta.