Hej!
Jag skickade en faktura i januari som gäller ett uppdrag från mitten av december, finns det något smidigt sätt att bakdatera “Faktura betald”-verifikationen till rätt räkenskapsår?
Bakdatering av faktura som gäller förra räkenskapsåret?
Du borde troligtvis gett fakturan ett fakturadatum i december. Då hade försäljningen bokförts på rätt räkenskapsår. Eftersom fakturan nu har ett datum i januari så behöver du hantera detta manuellt genom att stryka den verifikation som programmet kommer att skapa och sedan göra en ny med rätt datum.
Ajdå, jag tänkte lite fel och hade redan bokfört fler saker på det nya räkenskapsåret innan dess… Vad kan jag göra?
Du kan göra ett återköp på januari-fakturan och ställa ut en ny faktura med rätt datum.
Vad gäller verifikationerna beror det lite på vad som hunnit bokföras, om det ligger något kvar under kommande, et.c.
Fakturan i fråga ligger fortfarande under kommande. De andra verifikationerna är tre stycken, för egna insättningar och bankavgifter.
Det är verifikationer som ligger under kommande, inte fakturor. Är det verifikationen för fakturans skickande eller betalning som ligger där?
Just det, otydligt av mig, jag menade att det är “faktura betald”-verifikationen som ligger under kommande.
Såg nu att den hade hamnat under “förfallna”. Ska jag klicka “återgå till Påbörjade” och sedan stryka verifikationerna från 2026?
(“Faktura skickad”-verifikationen är alltså redan bokförd)
Min rekommendation ovan var alltså att göra ett återköp på den felaktiga fakturan, och sedan skicka en ny faktura.
Ska jag sedan radera de andra verifikationerna från 2026 för att få den nya fakturan på 2025?
Om du gör ett återköp så behöver du inte radera tidigare verifikationer. Nu är det lite svårt att säga, så du får gärna maila över din .bok-fil till info@iordning.se så kan jag kolla på det.