Bilaga/PDF förslag


#1
  1. Jag bokför från kontoutdrag. När jag väljer Skapa verifikation:Övrigt/Manuell får jag ingen möjlighet att lägga in kommentar till verifikationen och inte heller lägga till en PDF. Jag måste trycka bokför, sedan gå till verifikationslistan, och sedan göra Ändra. Vore tacksam om hela verifikationsfönstret kom upp med dessa möjligheter från början.

  2. Tidigare kunde man dra en PDF in i verifikationsfönstret och släppa den. Den möjligheten saknas i iOrdning7 för mig och man måste stega igenom menyer för att hitta rätt fil. Dragmöjligheten skulle uppskattas!

  3. Jag vet inte hur PDF:er lagras i programmet. När man klickar på bildsymbolen för en verifikation får man upp den tidigare inlagda PDF:en som en minibild. Skulle det vara möjligt att få upp den som originalet i valfri PDF-läsare?

Tack!


#2
  1. Ok, lägger in detta på förslagslistan!

  2. Detta är tyvärr inte tekniskt möjligt då vi vill “länka” till stora bilagor, och därför måste veta bildens plats och be macOS om en permanent säker länk. Detta går inte vid dra-och-släpp.

  3. Ja, det vore möjligt. F.n. finns möjlighet att skriva ut bilden och välja “PDF” och sedan “Öppna i förhandsvisning”, men du har rätt i att det vore smidigt med en knapp för att öppna den i ett separat program. Jag lägger in detta på förslagslistan.


#3

hmm får man fråga hur det fungerar egentligen: Om jag tittar på .bok-filen så är den väldigt liten till storlek trots en massa PDF:er. Dessa kopieras inte in i filen med andra ord utan länkas. Vad händer om man flyttar eller raderar den ursprungliga filen alltså?


#4

macOS håller koll på filen, så länge den bara flyttas runt. Tar du bort den försvinner bilagan i iOrdning.


#5
  1. Visst tusan måste det vara ”tekniskt möjligt” att få dra-och-släpp att fungera (igen). Samt att bilagan blir med på verifikationen.

#6

iOrdning sparar numera inte själva bilden - bara en länk till bilagan. Däri ligger skillnaden.

Verifikationsbilagan skrivs nu med vid utskrift i 7.1.10.