Boka om kundförlust

Hej! Jag har en kund som inte betalade två små fakturor. Påtalade detta 8:a gånger. När jag sedan bad honom att inte betala (för jag hade registrerat en kundförlust) så betalar idioten!

Nu vet jag inte hur jag ska bokföra det? Jag kan ju inte återställa kundförlusten.

Är kundförlusten bokförd redan?

Redan och redan, ja när jag tog beslutet att boka den som kundförlust så gjorde jag ju det.

Jag syftade på att om du markerat fakturan som kundförlust i listan så skapas en verifikation som hamnar under Kommande. Den bokförs inte förrän du antingen gör det manuellt eller bokför en annan verifikation med ett senare datum. Ligger den kvar under Kommande?

Nej, jag har aldrig förstått den funktionen. Den är bokförd.

Du gick alltså in under Kommande och bokförde verifikationen?

Du kan tyvärr inte återställa detta i iOrdning. Jag skulle rekommendera att du ställer ut en ny faktura och markerar den som betald istället. Du bör dock för säkerhets skull kontrollera detta med en redovisningskonsult.

Det lämpligaste är att göra en bokföringsorder där man korrigerar det hela genom
att återföra kundförlusten och boka om den som faktura betald.
En kommentar bör också göras på bokföringsordern med en förklaring om vad
som har gjorts och varför.

Tack för tipset!

Fakturan kommer att kvarstå i fakturalistan som Kundförlust.

Tack Lennart, Så får jag naturligtvis göra. Men det hade varit bra om jag kunnat göra det i fakturalistan. Fakturan ligger ju där och jag kan fortfarande markera den och klicka på kundförlust (igen) och retur/återköp samt ta bort den ?

Vad betyder återköp i det här fallet? blir det i praktiken vad jag försöker åstadkomma?

Tyvärr finns ingen funktion för att hantera betalning av fakturor som redan hunnit bli kundförluster. Ingen av de alternativ som finns blir precis vad du försöker göra.