Bokföra betalning till skattekonto (moms)


#1

Hej!

Undrar bara om man måste bokföra själva betalningen som gäller moms till sitt skattekonto eller räcker det med en Momsavstämnings-verifikation? Jag inser nu att jag har bara Momsavstämningar.

Hur bokför jag isåfall momsbetalningar in på skattekontot från mitt företagskonto?

mvh
Jonathan


#2

Lämpligast: Inbetalning till skatteverket vid momsskuld 2650/1940
Utbetalning från skatteverket vid momsfordran 1940/2650
Tips; Det är praktiskt om man skapar ett särskilt bankkonto för skatt tex 1950 i redovisning
det gör avstämningarna enklare.


#3

Tack!

Jag har ju glömt göra detta för år 2018, och har ju gjort boksluts-avstämning. Kan man lägga till detta i efterhand eller måste man göra om hela bokföringen för år 2018?


#4

Vilket konto använder du för momsavstämnningen, 1640 eller 2650?
Har du stämt av dessa konton och är saldot efter din avstämning på något
konto lika med det du har på skattekontot hos skatteverket?


#5

Har det inte framför mig just nu, men är relativt säker på att det är 2650.

Alltså mitt arbetsflöde ser ut såhär. Efter Mars är slut och sista inbetalningen i mars kommit in så går jag in på moms i iOrdning och skapar en verifikation via knappen och får en Momsavstämnigs-verifikation. Säg till exempel att den landar på att jag ska betala 10000kr.

Då går jag in på mitt företagskonto på SEB och för över 10 000kr från mitt skatt&moms konto till mitt huvudkonto och skickar det till skatteverket. (Kan inte skicka direkt från skatt&moms-delen på SEB)

Men efter det har jag inte bokfört den betalningen in på skatteverket i iOrdning. Jag har alltid trott att momsavstämnings-verifikationen räcker.

Anledningen varför jag undrar allt det här är för att jag skulle göra deklarationen nu på skatteverket och fick en chock för skatten var på 57%. Ska skatta 313 000kr på en 549 500kr vinst. Och det lät väldigt högt och började kolla om jag har gjort något fel i bokföringen.

Jag har haft en låg prellskatt men lägger alltid undan 50% av inkomst + moms direkt när fakturan blir betald.


#6

Titta på saldo konto 2650 efter din avstämning och jämför saldo på ditt skattekonto RSV samma
datum, om det är samma saldo är det ok om det ej stämmer måste du göra ett tilläggs verf. för
2018 i bokföringen troligtvis 2640/1940 och göra en tilläggsavstämning i bokslut.