Bokföra fakturerat utlandstraktamente?

Hej,

Jag har fakturerat en kund för utfört uppdrag utomlands samt kostnader för ökade levnadskostnader (traktamente).
Hur bör man bokföra den delen som berör traktamentet, eftersom det skall vara en skattefri intäkt, och alltså inte skall räknas med i resultatet misstänker jag? Eller annars så bör man i så fall koppla det till avdrag någonstans eller? R14 kanske?

Någon som har koll?

Hej,

Din fråga var lite otydlig. Har du fakturerat för traktamente till kunden? I så fall skulle jag tro att det räknas som en vanlig intäkt.
I annat fall kan du göra ett speciellt uttag. Jag har enskild firma och brukar använda konto 5843 - Traktamente, Sverige (antar att det finns ett motsvarande för utland) kopplat mot R6 - Övriga Externa kostnader. Som motkonto kan man antingen använda Egna insättningar eller Företagskontot. Traktamentet blir alltså en kostnad för företaget.

Exempel:

5843 Debit 1000 kr
2018 Kredit 1000 kr

Visma har en bra PDF som du kan använda som underlag:
http://download.vismaspcs.se/verktyg-och-blanketter/Reserakning_2013.pdf

Hej!

Tack för ditt svar.

Ok, för att förtydliga lite då. Jag har hyrt ut mig själv helt enkelt som konsult till ett annat svenskt bolag för ett uppdrag som genomfördes i NewYork, USA under några dagar.

Så t.ex om min faktura var följande:
Konsulttjänster 59000,00 SEK
Traktamente 3843,00 SEK
Moms 15710,75 SEK

Eftersom detta är utanför Sverige så är traktamentet skattefritt. Är det inte så att eftersom traktamentet bara är för ersättning av ökade levnadskostnader att det inte ens skall räknas som intäkt? Så om jag bokför det på följande sätt:
1910 (D) - 78553,75 SEK, Kassa
3040 (K) - 59000,00 SEK, Försäljning tjänster
2017 (K) - 3843,00 SEK, Egna insättningar
2611 (K) - 15710,75 SEK, Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%

Verkar det rimligt?

Nej,
Jag tror inte det du kallar traktamente här är vad skatteverket menar med traktamente.
Eftersom du har fakturerat kund så är det en intäkt som borde gå in under 3040, och det borde även räknas moms på den delen.

Däremot tror jag att du kan göra ett skattefritt “uttag” enligt Skatteverkets schablonbelopp.
Jag brukar bokföra traktamente som en resekostnad på 5800 och antingen egen insättning eller som ett uttag från bankkontot.

Det blir alltså två separata händelser…