Bokföra inköp av digital vara från USA

Jag ska köpa ett SSL-certifikat av DigiCert, vilket borde räknas som inköp från utanför EU om jag inte är helt ute och cyklar. Nu är frågan, hur borde jag bokföra detta i iOrdning? Jag har sökt runt en del men hittar inget konkret att gå på, då jag inte är säker på om det är samma scenario som jag står inför.

Jag är även inte säker på om jag betalar moms eller inte heller, framgår inte av kvittot jag får ut av dem. Finns det någon vänligt själ som kan hjälpa mig komma igång här?

Skulle tro att det räknas som Inköp av tjänst från utlandet. Spelar ingen roll om det är moms eller inte utan du drar av hela beloppet. Om du betalt utländsk moms så blir det en kostnad i företaget eftersom du inte kan få tillbaka den (om det inte är väldigt stora belopp).
Sedan bokför du även en sk fiktiv moms som du också drar av. Typ så här:

6543 debet x kr
2645 debet 25% av x
2614 kredit 25% av x
19xx kredit x kr

Med reservation för att jag fått debet och kredit fel… :slight_smile:

Låter ju logiskt och bra, tack! En till fråga, mer programspecifik, finns det något sätt att få till detta genom utgifts-tabben för ny bokföringspost, eller får man ratta in det manuellt?

I BAS 2015 har det tillkommit nya/ändrats bland konton för tjänster och varor http://www.bas.se/a15.htm
Möjligen är det konto 4531 som ska användas istället för 6543 (som jag inte hittar i kontoplanen?), men det är väl en fråga om tycke och smak, egentligen.