Bokföra Inköp av tjänster annat EU-land

Hej! Jag ska bokföra ett köp från Apple Store med momssats 23 % (Inköp av tjänster annat EU-land). Jag hittade liknande frågor i forumet, men inget som jag kunde följa helt, så hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

Jag har försökt själv genom att skapa en ny verifikation med följande inställningar:

Kostnadskonto: 4535 Inköp av tjänster annat EU land (Jag skapade nytt konto; Typ: Kostnad, Momsnivå: Normal, Momskod: 21, SRU: R6)
Betalade du moms?: Nej
Gäller omvänd skattskyldighet?: Ja
Konto från vilket pengarna tog: 1920 Bankkonto
Betalt belopp: 808 kr

För “Moms vid omvänd skattskyldighet” under Moms-inställningarna har jag skapat ett nytt konto; 2617 Utgående moms (Typ: Skuld, Momskod: 48, SRU: B14).

Ni kan se verifikationen här: http://cl.ly/image/0C0X2F351n2u

Har jag gjort rätt?

Hej,
Vet inte om du redan har löst det här. Men kontona du har använt verkar lite konstiga.
Jag har enskild firma och använder för det mesta BAS2012 där jag brukar använda följande konton:
6542 - IT-tjänster, annat EU-land (istället för ditt 4535)
2614 - Beräknad utgående moms på tjänsteförvärv från utlandet, 25% (Typ: Skuld, Momskod: 30, SRU: B14) istället för ditt 2617 (som har fel momskod. 48 är för ingående moms)
2645 - Beräknad utgående moms på förvärv från utlandet (Typ: Skuld, Momskod: 48, SRU: B14).
Det sista kontot går inte att välja när man använder guiden utan måste matas in under Övrigt / manuell… Antar att det vanliga 2640 funkar bra också… Det kommer ju till samma ruta på MOMS-blanketten ändå…

Sedan antar jag att du har koll på det här:
"Om det vid tjänsteinköp från ett annat EU-land än Sverige är så att den utländska leverantören tar ut moms skall den här momsen redovisas som en kostnad (utländsk moms) tills dess att momsen återbetalas från en utländsk skattemyndighet.
http://www.bokforingstips.se/artikel/bokforing/inkop-tjanster-eu.aspx

Precis som flojon säger kan du inte bokföra inköp från Apple Store med ingående moms. Du behöver inte heller redovisa beräknad utgående moms vid omvänd skattskyldighet, eftersom det redan ligger moms (från Luxemburg) i priset.
Vad jag vet finns inget sätt att få tillbaka den här momsen. Det står väl inte ens hur mycket moms som betalats på kvittot som du får.

Edit: Inser nu att du pratade om en fysisk Apple Store butik. Samma resonemang gäller i stort, även om du förmodligen har en redovisad momssats på kvittot. Du kan försöka få tillbaka denna moms från landets skattemyndighet; det är bökigt, men det finns konsultfirmor som hjälper till med det. Det brukar inte vara värt det om det inte rör sig om många tusenlappar.
Detta är anledningen till att det inte brukar löna sig att köpa datorer och tillbehör när man är på resande fot. Det går inte att lyfta momsen på något enkelt sätt.