Bokföra milersättning?


#1

Hej!
Har under året antecknat alla resor, till och från kontor, samt resor till kunder.
Har hört med Skatteverket att man får dra av kontorsresorna när det överstiger 10000, men från första metern vid kundbesök osv.

Vet egentligen inte om jag ska ta ut det privat eller bara dra av det för deklarationen eller hur det nu funkar.
Men innan bokslut så borde jag väl bokföra totalen av de båda resetyperna på ngt sätt.

Kan ngn hjälpa mig med hur man bokför detta?

Tack på förhand och god fortsättning!!


#2

Hej igen! :wink:

Ursäkta att jag ligger på med detta… Men vill så gärna få med det i momsen om några dagar och även så det finns med under 2014 vid bokslutet!

Någon som kan hjälpa mig med detta? Säkert busenkelt… men första gången och därför ingen aning.

Tack igen!


#3

Som jag har förstått det så kan du dra av från första metern vid kundbesök, vilket jag gjort i alla fall.

Så bokförde det på 5816 (schablonmässig milkostnad för privatbil) och mot 2010 (eget kapital)


#4

Hej!

Tack Hyggemarcus!

Kollade idag med bokföringsfirman som skall hjälpa mig med bokslutet, och då sa hon att jag inte skulle bokföra det utan bara ta det i deklarationen sen bara…
Lite dubbla buskap om detta då jag trodde man skulle bokföra det också, men lyssnar på dom så får vi se.

Tack för ditt svar!