Borföra faktura på telefonkostnad


#1

Hej, är helt ny på detta med programmet iordning. Fick en faktura från 3 som jag nu skall registrera enl följande.
Debet 6210 Telefonkostn. x kronor
Debet 2640 Ingående moms x kronor
Kredit 2440 Lev. skulder x kronor
Vad som händer är att allt registreras som debet men vill ju ha Lev.skulder som kredit. Går in under konto och kollar leverantörsskulder som är markerat som skuld… Skatteskulden är också markerat som skuld. Telefonkostnad som kostnad.
Måste jag manuellt skriva in ett minus i beloppet på lev.skuld för att det skall bli kredit. Hoppas att ni förstår min invecklade fråga;) Ps en så länge har jag en revisor men tänkte försöka klara det vardagliga själv:)


#2

Du behöver (och ska) inte lägga in någon rad för leverantörsskulder. Denna skapar programmet automatiskt.


#3

Ok, det underlättar:) Eftersom detta blir en verifikation undrar jag då vad skillnaden är på att kontera via leverantörsfaktuor kontra verifikation?


#4

En skillnad är att verifikationen hamnar under kommande och bokförs först när du är ikapp med övrig bokföring.
Du får också en samlad lista över betalda/obetalda fakturor och när dem förfaller.