Bugg vid bokföring av intäkt från kontoutdrag

Jag importerar kontoutdrag till konto 1930 och skall bokföra en inbetalning som en intäkt, låt säga 15000 SEK. (Fakturan är ej genererad av programmet och finns ej inlagd som kundfordring, utan jag bokför den som en intäkt av levererad tjänst och moms, om detta skulle vara av betydelse). Funkar fint!

Jag ger mig på nästa post, en utbetalning på 150 SEK som skall bokföras som en kostnad. Jag väljer inte automatisk bokföring (eftersom jag ej fått automatisk momsberäkning att fungera enl en tidigare buggrapport). Istället väljer jag “Övrigt/Manuell”.

Då skall 150 SEK komma upp som Kredit på 1930 som en förifylld rad.

Problemet är att den förifyllda raden konsekvent verkar bli närmast föregående inbetalning till kontot. I detta fall kommer en rad med 15000 SEK Debet 1930 upp.

Jag ändrar denna felaktiga rad och bokför korrekt.

Nästa utbetalnings-/kostnadspost från kontoutdraget, låt säga en utbetalning på 2500 SEK blir på samma vis: En rad med 15000 SEK Debet 1930.

Att bokföra en massa kostnadsposter i en följd från kontoutdraget är inga problem. Men så fort en intäktspost uppträder, kommer alla kostnadsposter som följer efter denna, att defaulta till den där intäktsposten, som helt enkelt tycks hänga kvar.

Tacksam för koll!

Tack, jag kikar på detta.

Ok, detta är nu åtgärdat till nästa uppdatering.