Buggar iOrdning 6

Hej,
Här kommer lite buggar som jag sett i iOrdning 6. Kör senaste version 6.0.7.

Jag lade in en kommentar på ett verifikat och nu syns samma kommentar varje gång jag ändrar något verifikat.
Så det fältet verkar inte tömmas ordentligt.

Sedan får jag inte riktigt bokföring från kontoutdrag att fungera.
Efter att jag valt intäkt/kostnad/anpassad och fyllt i transaktionerna och sedan trycker ok så kommer det en fråga “Bokför som verifikation xxx”, men redan innan jag har klickat ja eller nej där så har det dykt upp ett nytt verifikat men alla transaktionerna i det verifikatet är överstrukna. Om jag trycker på Ja så dyker det upp ytterligare ett verifikat med överstrukna rader.

Även under Kontoutdrag så finns senast inmatningen kvar när man går till nästa rad.
Hade en idé om att programmet istället kunde komma ihåg hur varje rad skall bokföras efter beskrivningsfältet.

Under kontoutdrag så får jag också ett extra kostnadsställe när jag klickar på Intäkt. Se bild: https://www.dropbox.com/s/iif1lgugcnqz7pr/Screen%20Shot%202015-01-08%20at%2012.56.26.png?dl=0

Det var nog allt jag hade just nu… :slight_smile: Tack för ett fantastiskt bokföringsprogram!

Allt gott!
Jonas

Ytterligare ett problem under kontoutdrag:
Har lagt in en faktura på 480 kr och under kontoutdrag så har den lyckats matcha betalningen. Men när jag klickade på Ja där så fick jag upp en dialog som sade att återstående belopp inte stämde.
Jag försökte med att ladda om kontoutdraget men nu händer det ingeting när jag klickar på Ja.

Tack för tipsen, ska kika på dessa.

Idag kunde jag inte registrera en betald faktura. Trycker på “Registrera”, en stund senare kommer en flik upp som säger att den lagts till “2014”. Dock ligger den kvar och inget har hänt.

Vänsterfältet går inte att scrolla i. Enda sättet att komma åt “INFORMATION” är att gömma verifikationer och fakturor och det känns inte helt ok. En scrollist där skulle sitta fint. (OSX 10.10.1)

@sebrk: Menar du en kundfaktura eller en leverantörsfaktura? Vad är det för flik som kommer upp? Om du har möjlighet får du gärna maila en skärmavbildning till info@iordning.se.

@MatsH: Du kan skrolla i vänsterfältet. Om du har en trackpad eller Magic Mouse kan du hålla muspekaren över vänsterfältet och skrolla upp eller ner med två fingrar.

Däremot kan du tyvärr inte göra det om du bara har en vanlig extern mus. Tanken var att behovet av att skrolla bara är stort om du har en liten skärm, vilket innebär en laptop, vilket i sin tur innebär att du i regel har en trackpad.

Jag har lagt till en skrollningslist i nästa uppdatering.

Scrollen fungerar bara om man först markerar någon mapp, klickar och håller nere samtidigt som man går upp eller ner, tvåfingerscroll funkar inte på min laptop. Har inte hunnit kolla med trackpaden än.

…och just precis nu upptäckte jag att det däremot funkar med trefingerscroll. Men då blir det på samma sätt som om man klick-scrollar som jag skrev tidigare.
Det skulle dock vara trevligt om man liksom kunde skjutsa fart på fliken som det t.ex. blir med två fingrar i en weblläsare.
Jag för min del har 15 års fakturor och verifikationer och då vill man gärna kunna göra den manövern i ett drag och det går inte med trefingerscroll.

I 6.0.11 går det att skrolla som vanligt. Tvåfingerskrollen ska fungera även om sidofältet inte har “fokus”, dvs du ska inte behöva klicka i sidofältet först.

Om du har många räkenskapsår kan du välja att dölja några av dem. Det gör du under Räkenskapsår.

Ah, hade inte hunnit få in senaste versionen. Nu funkar det och bra funktion att det går dölja gamla räkenskapsår!

Jag kan tyvärr inte ta skärmdump då det hela sker så snabbt. Det jag menar med “fliken som kommer upp” är det som tidigare animerades där verifikationen “sugs” in i året (exempelvis 2014). Notera att jag försöker bokföra en händelse för 2014, kanske har något med det att göra?

Animeringen ska finnas kvar. Är det en verifikation du gör, eller en kundfaktura? Det är ingen animering för leverantörsfakturor.

Programmet kraschar om man försöker lämna tomt (eller 0) i fakturafälten ”Antal” och ”Pris”.
Jag använder en artikel kallad ”Uppdrag”, som rubrik. Där vill jag kunna ha tomt på antal och pris.

Ok. Jag lägger in kraschen på åtgärdslistan. Däremot kommer programmet även fortsättningsvis kräva Antal & Pris på varje post. Det finns ännu inte stöd för att avdela fakturaposterna med rubriker.

Synd. Det gick i version 5, med undantag för total-kolumnen, som blev 0,00.

Hittat buggar i NE-blanketten; rutan R13 verkar vara en kopia av antingen R11 eller B10, då dessa belopp står där i iOrdning 6 men inte 5 för mig, vilket såklart gör att justeringarna blir felaktiga. Det är även mycket svårt att skrolla till nästa sida (macbook).

EDIT: verkar vara R11 som R13 hämtar summan ifrån. Inga fält sparas om man ändrar manuellt heller.

Sedan visas kommentaren i en verifikation på alla andra verifikationer, ändrar jag på en så speglas det till alla. Inga kommentarer eller bilagor följde med från 5ans bokföring.

Du får gärna maila över bokföringsfilen till info@iordning.se så kollar jag på det.

Nu fungerar egna fakturamallar utan problem. Bra jobbat Erik!
Bara “upplösnings” problemet kvar för min del.

Nix egna fakturamallar fungerar fortfarande inte i 6.0.13.
Loggan var en ganska komplicerad ai-fil. Den gjorde jag om till jpeg 200 dpi. Hjälpte inte. Inte heller när jag tog bort loggan helt.
Finns mallredigeraren i senare version är 5.1.31?

Det tidigare problemet med egna fakturamallar var inte relaterat till logotypen, och om du fortfarande har problem tror jag fortfarande inte att det är det. Jag rekommenderar att du kör med en logotyp i PDF. I nuvarande (och tidigare) versioner av iOrdning finns ett problem som gör att det blir långsamt om man kör med en logotyp i annat format.

Om du har en egen fakturamall i din bokföringsfil och den kraschar när du är inne på fakturor får du hemskt gärna maila över filen till info@iordning.se så kikar jag på det.