Donationer enskild firma


#1

Har en blogg i min verksamhet och skulle vilja lägga till en ”donation-knapp” som hänvisar till Paypal eller liknande. Hur gör man detta på smidigast sätt för en enskild firma, och hur bokför man detta?

Tips och idéer mottages tacksamt.


#2

Hej. Det verkar som man bokför emottagna donationer på 3900 (övriga rörelseintäkter) eller mer specifikt 3993 (erhållna donationer och gåvor).
Jag förmodar att det finns en litet script på PayPals webbplats som du kan kopiera och klistra in på lämplig plats på din blogg.

Finns en sida med knappar på webbplatsen.


#3

Tack för svar!

Vet du vad som gäller moms osv på själva inbetalningen?


#4

Jag är inte skattejurist (bara enskild firma-företagare och tycker redovisning är ett kul pussel att lägga) men i iOrdning (i Konton) är momsnivån för konto 3900 satt till 0%.

Enligt skatteverket verkar man behöva lämna kontrolluppgift på gåvor över 200kr per gåvotillfälle.

Gåvomottagarens skyldighet att lämna kontrolluppgift
Den som är godkänd som gåvomottagare är skyldig att lämna kontrolluppgifter för under året mottagna gåvor som kan ge rätt till skattereduktion. Kontrolluppgiftsskyldigheten omfattar gåvor

  • som uppgår till minst 200 kr per gåvotillfälle
  • som ges i pengar eller som givaren ska förmånsbeskattas för
  • som ges av en fysisk person som fyllt 18 år senast den 31 december gåvoåret.

Jag vet att ett sätt folk gör för att kringgå (mottagarens) redovisningsplikt är att t.ex. skriva “Gåva” när man swishar. MEN. Det kan också vara en skröna (eller påverkat av USA där folk lämnar dricks med en not om att det är en gåva) och skulle skattmasen bli gramse så hjälper det nog inte. Skattmasen ska ha sin del av kakan :wink:

Som jag tolkar det verkar det vara ok att ta emot upp till 200 kr per tillfälle utan att behöva redovisa det. Hittade en artikel om “influencers” och deras moms- och skattesituation som kanske kan ge dig fler ledtrådar.

Även Lawline har en artikel kring gåvor.

Det är det viktigt att det som ges bort definieras som en gåva. För att en gåva ska anses vara just en gåva och bli juridiskt giltig måste den ges från gåvogivare till gåvotagare frivilligt och utan tvång i enlighet med GåvoL 1 §. Dessutom krävs att gåvan kan betraktas som en förmögenhetsöverföring, vilket innebär att gåvotagaren ska bli “rikare” och gåvogivaren ska bli “fattigare”. Gåvogivaren ska även ha en gåvoavsikt och enbart ge gåvan för att gynna gåvotagaren, utan att kräva någonting tillbaka.

Vill du vara än mer säker (på att du gör “rätt”) så skulle jag föreslå att ringa skattmasen - de kan säkert ge besked och har i mina kontakter varit tämligen sakliga (och t.o.m. hjälpsamma).

Summa summarum skulle det redovisningstekniskt gå att skriva “Skänk en gåva” på knappen och en liten textsnutt som förklarar att det är helt frivilligt och att ingen motprestation kan förväntas :wink:


#5

Tack så mycket, åter igen!!

Jag har också varit inne på sidor med råd för influensers, men de verkar vara utgå från att de INTE har ett företag av något slag och att de då ska redovisa som Hobbyverksamhet i deklarationen.

Det kanske är lika bra att skriva på momsen och ha ryggen fri… Det verkar ju också vara skillnad om man får en gåva för att ”man skrivit något” (som på en blogg) eller om det bara är en spontan gåva utan leveranskrav på något sätt från mig/bloggen.

Ska också läsa det du skrev ett par gånger till för att reda lite i det :slight_smile:


#6

Redigerade min text och tips lite. Kolla slutklämmen :wink:


#7

Perfekt. Det verkar klurigt att hitta var som gäller för företag, för det du skriver om ”gåvomottagaren” där är ju för en ideell förening!

Men jag ska höra med masen som sagt.

Återkommer om jag får ett bra svar!