Donationer enskild firma


#1

Har en blogg i min verksamhet och skulle vilja lägga till en ”donation-knapp” som hänvisar till Paypal eller liknande. Hur gör man detta på smidigast sätt för en enskild firma, och hur bokför man detta?

Tips och idéer mottages tacksamt.


#2

Hej. Det verkar som man bokför emottagna donationer på 3900 (övriga rörelseintäkter) eller mer specifikt 3993 (erhållna donationer och gåvor).
Jag förmodar att det finns en litet script på PayPals webbplats som du kan kopiera och klistra in på lämplig plats på din blogg.

Finns en sida med knappar på webbplatsen.


#3

Tack för svar!

Vet du vad som gäller moms osv på själva inbetalningen?


#4

Jag är inte skattejurist (bara enskild firma-företagare och tycker redovisning är ett kul pussel att lägga) men i iOrdning (i Konton) är momsnivån för konto 3900 satt till 0%.

Enligt skatteverket verkar man behöva lämna kontrolluppgift på gåvor över 200kr per gåvotillfälle.

Gåvomottagarens skyldighet att lämna kontrolluppgift
Den som är godkänd som gåvomottagare är skyldig att lämna kontrolluppgifter för under året mottagna gåvor som kan ge rätt till skattereduktion. Kontrolluppgiftsskyldigheten omfattar gåvor

  • som uppgår till minst 200 kr per gåvotillfälle
  • som ges i pengar eller som givaren ska förmånsbeskattas för
  • som ges av en fysisk person som fyllt 18 år senast den 31 december gåvoåret.

Jag vet att ett sätt folk gör för att kringgå (mottagarens) redovisningsplikt är att t.ex. skriva “Gåva” när man swishar. MEN. Det kan också vara en skröna (eller påverkat av USA där folk lämnar dricks med en not om att det är en gåva) och skulle skattmasen bli gramse så hjälper det nog inte. Skattmasen ska ha sin del av kakan :wink:

Som jag tolkar det verkar det vara ok att ta emot upp till 200 kr per tillfälle utan att behöva redovisa det. Hittade en artikel om “influencers” och deras moms- och skattesituation som kanske kan ge dig fler ledtrådar.

Även Lawline har en artikel kring gåvor.