Enkel guide förenklat årsbokslut?


#1

Hejsan

Sitter här och känner mig lite uppgiven just nu. Finns det någon som enkelt steg för steg kan förklara stegen som man skall ta vid årsskiftet?
Att skapa en verifikation för momsen har jag hittat men sedan undrar jag vad som menas med att “nolla kontonen”. Har inte gjort det sedan 2013 när jag bytte till iOrdning och känner på mig att det ställer till lite för mig nu Kollar jag t.ex. 2013 så är det rejält mycket större summa där än vad det borde vara vilket leder till att övriga värden blir fel med!

Kan jag nu i efterhand lösa detta även för 2013 års bokslut och hur?


#2

Har exakt samma känsla av uppgivenhet… Skaffade detta program för att jag skulle slippa konsultera dyr redovisningshjälp men det verkar som att jag kommer behöva göra det i detta fall istället för att chansa hur jag ska göra med årsbokslutet. På detta forum och på nätet står det väldigt olika men något måste ju faktiskt vara det rätta sättet.

Är det någon som skulle kunna vara en hjälte och skriva en liten punktlista på vad man ska göra vid årsbokslutet?


#3

Säg till om du hittar något Emil, hade jag själv fattat så hade jag gjort en guide! :smiley:

Ogillar skarpt att mitt konto för egna uttag är uppe i 45000 redan för -15, den visar totalt för alla åren jag använt programmet! Saknar lite Visma enskild firma jag hade, där fanns det en funktion som fixade rubbet vid bokslut!


#4

Det här är min egen lilla lathund vad gäller nollställning när jag gör bokslut. Kanske kan ni också ha nytta av det:

Konton att nollställa: 2012, 2013, 2015, 2017

Nollställ konton i slutet av året - förutom 2019 Årets resultat som blir första verifikationen på nya året. Då blir det enklare att kolla status i balansräkningen. Men detta är en smaksak. Du kan nolla 2019 också, samtidigt som de andra kontona, om du vill.

Vid nollställning, bokför mot 2010
Om kontot har positivt belopp ska beloppet bokföras som kredit på kontot och debet på 2010, och vice versa om negativt. På så sätt nollställs kontot.

Nollställ inte 2650 (momskontot) mot 2010 i samband med bokslut, utan mot 1930 eller 2013 (t ex) först när inbetalning till/utbetalning från skattekontot görs.


#5

Hej!
Jag försöker även jag förstå hur det funkar med verifikationen som handlar om att nollställa e2013,2017 och 2019 mot 2010.
Kan detta exempel vara rätt…

Om jag i min huvudbok avläser följande:
2010 Eget kapital Plus 25 000kr
2017 Egna insättningar Minus 2000 kr
2019 Årets Resultat Minus 100 000 kr
(fast jag gick med plus, så förstår inte varför det står minus, fast har för mig att det beror på att det är företagets skuld till mig)

Skulle verifikationen för nollställning se ut såhär:
2013 Egna Uttag K. 25 000,00 kr
2010 Eget kapital D. 25 000,00 kr
2017 Egna insättningar D. 2 000,00 kr
2019 Årets resultat D. 100 000,00 kr
2010 Eget kapital K. 102 000,00 kr

Hoppas kunna lösa detta mysterium:)


#6

Så länge som 20-kontona, efter din nollställning, är på 0kr och summan av dessa konton har flyttats till 2010 istället så bör det vara rätt :slight_smile:


#7

Eh, alltså ja måste vara sjukt trög, men jag fattar inte allt det här med att nolla konton. Vad innebär att nolla konton och vilka steg ska jag ta? Kan någon förklara detta pedagodiskt, som om jag var en 4-åring? :slight_smile:
Tack!
/H


#8

Hittade det här på nätet om förenklad bokföring:

Nollställ 2013+2018 till 2010 (om ej auto i ditt program)
Bokför RESULTATET mot 8999/2019 (om ej auto i ditt program)

Är det så att iOrdning INTE gör ovanstående två saker automatiskt? Hur gör jag det i så fall manuellt? Supertacksam för svar på extremt basic nivå.

Tack
/P