Extrahering

När jag använder menyalternativet iOrdning -> Ladda ner uppdatering så får jag “Uppdateringsfel! Ett fel uppstod vid extrahering av arkivet. Försök igen senare.”.

När jag laddar ner filen manuell för webbplatsen så kommer iOrdning6.zip ner som förväntat men när jag sedan försöker dekomprimera den så får jag bara en ny fil som heter iOrdning6.zip.cpgz och som bara är 27K.

Är det något fel på filen eller är det något fel på min Mac-miljö?

Jag har använt iOrdning ett par år nu och är en mycket nöjd kund.

Vilken version av iOrdning har du nu? Vilken version av Mac OS X 10.10 kör du?

iOrdning 6.0.37.
Mac OS 10.10.4
… men jag hade problemet även med 10.10.3.

Jag kan tillägga att jag (än så länge) kör 10.10.4 på min iMac 27 och 10.10.3 på min Macbook Pro och att jag provat ovanstående på båda maskinerna med samma resultat.

Ok, vilken webbläsare kör du? Detta är inget generellt problem…

Safari. Men jag har provat i Firefox också och resultatet är detsamma. Den laddar ner en zip-fil och sedan packar den upp den som en zip.cpg-fil som bara är på 27K. Och som sagt samma resultat på två olika datorer som har ganska olika miljöer.

Nu har jag försökt med Google Chrome också med samma resultat. Om jag använder terminalkommandot “unzip” på filen så ser jag en massa felmeddelanden men den lyckas skapa en fil som ser ut som ett program. Men när jag försöker köra det så får jag meddelandet " ‘iOrdning’ är skadat och kan inte öppnas. Den bör flyttas till papperskorgen". Samma sak om jag använder det fristående programmet Unarchiver. Mycket konstigt…

Nu har jag provat ladda ner iOrdning på 4 olika Mac:ar. Samma resultat. Det måste vara ett problem med de senaste versionerna av Mac OS X (10.10.2 … 10.10.4). Är det ingen annan som har detta problem?

Nej, jag har inte fått några andra rapporter om detta. Om du mailar på info@iordning.se kan jag prova att maila filen till dig för att se om det hjälper?

Jag har nu ringat in felet. Det är min brandvägg / router en ZyXEL USG60W som orsakar detta. USG står för Unified Security Gateway och är en programvara som inte bara inspekterar, vilket jag trodde, utan även gör något med datapaketen. Jag ska nu se om jag kan förstå hur den fungerar. Vad som är konstigt är detta bara har påverkat iOrdning. Inget annat.

Tack för erbjudandet för att få filen via e-post men nu kan jag ladda ner den genom att köra vid sidan av brandväggen för just detta ändamål.

Ok, fint!