Faktura - automatisk bokföring/ver. dato


#1

Jeg har ver 4.2.17 og bokförer iht kontantmetoden.
Faktura: jeg har krysset av for automatisk bokföring. Når jeg skaper verifikasjon kommer den opp med dagens dato. Dette gir problem da jeg ikke bokförer den dagen pengerne kommer inn på konto. Kan jeg velge bokföringsdato manuelt? (Har f.eks. en faktura som skal med i momsregnskap for 2.kvartal, men ble bokfört med dagens dato og dermed ikke kommer med automatisk).
Mette


#2

För kontantmetoden så antas allt hända samtidigt, som om du sålde kontant. Därav namnet. Bokföringsdagen för fakturan är dagen då pengarna kommer in på kontot.


#3

Beklager, jeg uttrykte meg uklart.
Ja, bokföringsdato er dagen pengerne kommer inn på kontoen, MEN jeg bokförer ikke rent fysisk akkurat den dagen og da oppstår problemet. Når jeg ber programmet skape verifikasjonen automatisk kommer den opp med dagens dato på verifikasjonen (som altså kan väre en annen enn da pengerne kom inn på konto), jeg har ikke funnet ut hvordan jeg kan velge dato, altså velge den faktiske betalingsdato.
Mette


#4

När du väljer att markera en faktura som betald får du välja betalningsdatum. Förvalt datum är gårdagens datum, men du kan välja datum fritt.