Hej! Använder version 60496 och lägger in faktura i danska kronor. Men när den betalas registreras beloppet som kronor, i samma belopp.
Vad händer? Eller ska det visas så?
/Henrik
Hej! Använder version 60496 och lägger in faktura i danska kronor. Men när den betalas registreras beloppet som kronor, i samma belopp.
Vad händer? Eller ska det visas så?
/Henrik
Ja. Alla konton i iOrdning bokförs i SEK - vid behov räknas beloppet om till SEK. Har du en annan valuta på det konto som fakturan betalades till?
Hm, behöver jag olika konton för olika valutor? Jag antog att programmet räknade om valutan innan den gick in på kontot?
Jag har nämligen två underliga beteenden. Det första är leverantörsfakturor som registeras i dansk valuta, men bokförs i svensk (samma summa). (Detta fel verkar dock vara borta när jag testar i senaste versionen, så jag får väl skylla mig själv för att jag inte märkte felet innan jag skickade fakturan.)
Det andra en utgående faktura som räknats om till svensk valuta när fakturan skapades, och sedan registrerats i svensk valuta. Här har allt registrerats som det bör. Såvida jag inte ska använda ett konto i en annan valuta.
Allt bokförs i svensk valuta.
När du väljer utländsk valuta på en leverantörsfaktura kan du fylla i växelkursen, eller klicka på knappen som får iOrdning att hämta den från ECB. Om du inte gjort det blir växelkursen 1=1.