Faktura nybörjare

Jag är ny på Iordning och har svårigheter att skriva en bra faktura till en ny kund. Jag lyckas fylla i adressuppgifter, och skrev in en ny artikel i registret. Sen går jag vilse. Jag vill skriva ut fakturan, och även få in den i bokföringen.
Då blir den EJ SKICKAD. då försöker jag klicka på skicka igen, men får inte till nån bra utskrift. Vad är det jag missar?

Du har alltså klicka på Skicka och den har lagt sig i mappen under Fakturor? Och om du då markerar den och försöker skriva ut den vad är det som blir del/ej bra utskrift?

Tack, när jag gick vägen om fakturor och mappen 2013 så gick det bra.
Hur gör jag sen för att markera när den har betalats?

Då går du ned i kugghjulet och väljer Notera betalning.

Jag har en fråga som kommer därefter notera betalning!

Här ser ni att fakturan är noterad:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1473380/Fakturabetald.png

Fakturan står som skickad i verifikationer och inte betald ska det vara så?:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1473380/verifikationer2013.png

Den står heller inte med i huvudbok:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/1473380/huvudbok.png

Varför gör den inte det?
Detta är mina noteringar från de självstudier jag har gjort:
"Ekonomisk bokföring i systematisk ordning. Efter interna kontonummer "

Jag ska tillägga att jag har demo versionen från nätet!

Om du kör med automatisk bokföring samt fakturametoden så hamnar alla verifikationer för fakturorna under mappen Kommande. De bokförs/registreras automatiskt när du kommit ikapp med din vanliga bokföring.

Nu har jag hittat till kugghjulet där jag noterar att fakturan är betald. Tack.
Men under verifikationer, kommande ligger de tydligen kvar, det står “9” vid kommande.
Alltså har jag ändå 9 fakturor som jag inte bokfört på rätt sätt eller?

Är det någon som förstår hur jag menar?

De verifikationer som skapas när du arbetar med fakturor bokförs inte direkt. De hamnar istället under “Kommande” och bokförs i korrekt datumordning när du kommer ifatt med din vanliga bokföring. Du kan också markera en verifikation under “Kommande” och klicka på Registrera om du vill tvinga programmet att bokföra den.
Du hittar mer information om detta i manualen, som återfinns i menyn Hjälp->iOrdning hjälp.

Nu har jag en faktura jag fått betalt för och bokfört med “notera betalning”. Då bör den väl synas under Rapporter, Huvudbok, eller någon annanstans, där jag kan se att pengarna kommit in. Men jag hittar det inte någonstans, vad kan det bero på?

Förlåt, jag ser den ju alltså under översikt, men inte under intäkter, vilket jag hade hoppats?

Kan du gå in under Kommande och se om verifikationerna som hör till fakturorna ligger kvar där? Om de ligger där så bokförs de automatiskt när du kommer ifatt med din vanliga bokföring. Innan dess så syns de inte i resultaträkningen.

Du kan också välja att ‘tvinga’ programmet att bokföra verifikationer under Kommande. Markera dem och klicka på Registrera längst ner.

Hur detta fungerar finns beskrivet lite utförligare i manualen.

Tack, nu har jag fattat detta. Nästa fråga: jag vill skriva en faktura med fritext. Då blir det 0% moms, hur anger jag en förvald artikel och 25% moms?

Skapa åtminstone en artikel, vars försäljningskonto har momsnivå ‘Normal’. Välj sedan den som förvald, längst ner i artikellistan. När du nu lägger till en fritextrad i fakturan och anger ett pris lägger programmet på 25% moms (förutsatt att ‘Moms’ är kryssat längst ner i fönstret för ej skickade fakturor).

Ännu en fråga på samma tema.
När jag en faktura är klar och jag klickat på “skicka” så hamnar den under kommande.
Även när jag markerat den som betald, ligger den under kommande.
Måste jag gå in en gång till sen för att klicka på registrera, för att den ska synas i bokföringen? I såfall, vad är vitsen med det?
Blir det nån skillnad på om jag använder fakturametod, eller kontantmetod?

Dessa registreras automatiskt när du kommer ifatt med din vanliga bokföring, genom att du bokför en verifikation med datum senare än datumen på verifikationerna under Kommande.

Om du använder fakturametoden blir det en verifikation både vid skickandet och betalningen, annars bara vid betalningen. Vi rekommenderar att man använder fakturametoden.

Tack, det blev jättebra,
bara jag kom ikapp med verifikationerna fram till dagens datum! Man ska inte slöa…

Ska skapa min första faktura. Men momsen skall vara 12% till kunden. Vet ej hur jag ändrar till det, får bara 25% och det blir fel,

Förfallodatum blir år 2837 , hur fixar man till det ,knappa bakåt ex ex antal gånger !