Fakturamallen visar moms vid omvänd skatteskyldighet i senaste uppdatering…?


#1

Hej,

Jag fakturerar en amerikansk kund. Checkar boxen “Moms vid omvänd skattskyldighet” och har tidigare då inte fått någon moms-kolumn på fakturorna. Sedan senaste uppdateringen får jag en kolumn VAT där det står 25%. Uträkningen är dock som tidigare så visas bara som extra info.

Är detta månne en buggfix för att man bör visa vad momsen är för kunden eller är det en ny bugg? Föredrog att inte visa någon moms för kunden - de kan ju få för sig att de betalar 25% VAT helt plötsligt :slight_smile:

Skulle gärna ta bort den, men vet inte vad som är korrekt…


#2

Det låter konstigt, och jag kan inte heller återupprepa detta. Kan du spara bokföringsfilen i detta läge och maila över den till info@iordning.se?


#3

Absolut! Inte så sugen på just mail bara. Har du ett dropbox-konto eller något annat som iaf gör över SSL? Min bokföring är inte super-hemlig men e-post känns lite väl öppet…


#4

En del kunder brukar skicka filer via https://sprend.com. Vill du göra det över DropBox är det du som behöver ett Dropboxkonto där du laddar upp filen. Sedan delar du filen med mig på ovanstående adress.


#5

Jag kan inte se vad som gjort att du får med visningen av momssats på fakturan. Skapar jag en ny faktura blir det ingen kolumn med momssats. Minns du om du gjorde något speciellt när du skapade fakturan?


#6

Jag duplicerade den tidigare till samma kund, det är det enda jag kan tänka på…


#7

Ok. Ja, alla fakturorna till denna kund har samma problem. Om du skapar en ny faktura (utan att duplicera), blir det rätt hos dig då?


#8

Nej, detta var den första som hade detta problem, inga tidigare fakturor visar VAT. Jag får samma problem när jag skapar en ny utan att duplicera också.


#9

Nu har jag funderat en sväng till - momssatsen visas alltid om du inte förbjuder iOrdning från att visa momssatsen. Detta kan du göra under Ställ in / Fakturering.

I ditt fall är jag inte säker på att omvänd skattskyldighet för moms föreligger. Du kan stänga av moms helt för detta försäljningskonto genom att ställa in momssatsen 0% för det.


#10

Ok…

Jag har använt medföljande BAS-plan och där är konto 3305 - “Försäljning tjänster till land utanför EU” satt till 25%. Faktureringen bokar dock bara summan på 1510/3305 när jag klickar i omvänd skattskyldighet, och det är väl därför jag har valt att klicka i.

I ditt fall är jag inte säker på att omvänd skattskyldighet för moms föreligger.

Inser att jag har svårt för teminologin. Försäljning av tjänster till en företagskund utanför EU är iaf “momsfri” ur mitt perspektiv. Min kund har säte i USA och således bör jag använda huvudregeln där ingen svensk moms tas ut.

SKV:

Om tjänsten enligt förutsättningarna ovan är omsatt utomlands så ska du inte ta ut svensk moms vid försäljningen.

https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/saljavarorochtjanster/forsaljningtilllanderutanforeu/saljatjanstertilllanderutanforeu.4.361dc8c15312eff6fd3726e.html

Tror jag kan ha blandat ihop koncepten momsfri och omvänd skatteskyldighet. https://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/moms/sarskildamomsregler/omvandskattskyldighet.4.47eb30f51122b1aaad28000258292.html

Men i så fall måste jag alltså ha specialla konton, skilda från BAS 3305 för försäljning när jag har momsfri försäljning till kund utanför EU?

Momsfri != omvänd skatteskyldighet, is that it?

:slight_smile:


#11

Precis, momsfri är inte samma sak som omvänd skattskyldighet. I det senare fallet ska köparen själv lägga på moms, som sedan ofta är avdragsgill.