Fakturamallen visas svart när man skapar ny faktura med den


#1

Hej, jag har nyligen uppgraderat till version 7. Fakturamallarna gick inte att lyfta över så jag byggde helt nya i 7:ans mallredigerare. När jag var färdig och allt såg bra ut i mallredigeraren provade jag att skapa en ny faktura med den nyskapade mallen men fakturan visas inte i förhandsvisningen. Väljer man de förinstallerade mallarna så ser det däremot bra ut.

Tänkte först att det berodde på pdf:en som jag utgick ifrån så jag började om igen, in med ny pdf och utan att lägga till några fält utöver de fördefinierade fälten testade jag att skapa en ny faktura och då dök den upp.

Kalas tänkte jag och började om det mödosamma jobbet med att få dit alla fält där jag ville ha dem igen. Efter att jag var färdig testade jag igen och då syntes inte fakturan längre, dvs tillbaka till ruta 1.

Sökte här på forumet efter någon lösning utan resultat, så jag fortsatte testa fält för fält för att kartlägga när felet uppstår.

Det visar sig att fakturamallen inte accepterar att man använder något av de två fördefinierade fälten “Fakturaposter (rubriker)” och “Fakturaposter (data)” var för sig utan de måste användas tillsammans. I mitt fall tog jag bort rubrik fältet eftersom det redan är utskrivet i pdf:en men jag testade även att ta bort data fältet samtidigt som jag la tillbaka rubrikfältet. Båda fallen resulterar i att fakturan inte visas i förhandsvisningen.

Lösningen för min del blev att inte använda något av de två fälten utan jag pusslade ihop datan utifrån de övriga fälten som finns tillgängliga.

Hoppas detta kan hjälpa någon annan med samma problem och att vi snart för en uppdatering som löser grundproblemet.


#2

Ja “fakturaposter (data)” är ett dynamiskt fält som visar och gömmer kolumner automatiskt. Därför måste “fakturaposter (rubriker)” användas tillsammans med detta fält. Om du har förtryckta rubriker på PDF-bakgrunden kommer inte de att stämma med fakturaposterna i detta fall. Du måste då istället använda de gamla fasta fakturapostfälten.