Fält 50 följer inte med till eSKD-filen


#1

Jag gör köp där jag måste redovisa fiktiv moms. Det gör att jag måste ange ett värde i fält 50 på momsblanketten. Det går ju bra, men det värdet följer inte med till eSKD-filen.


#2

Kommer beloppet från bokföringen eller har du skrivit in det manuellt i ruta 50?
Kan du maila över bokföringsfilen till info@iordning.se så får jag kika på det?


#3

Hej Erik!
Jag hörde aldrig ifrån dig gällande den saknade siffran i eSKD-filen. Jag skriver alltså in siffran manuellt i momsredovisningsblanketten i iOrdning, men den följer inte med till datafilen. Jag vet inte hur jag ska göra för att den ska hamna i rätt fält automatiskt, vilket konto ska jag välja för det?


#4

Ber om ursäkt för sent svar! I momsrapporten stöds tyvärr inte manuella inmatningar - det är bara i skatterapporterna. För att få med det i eSKD-filen behöver du ha bokfört detta på en konto med momskod 50 (och du kan använda lämpligt motkonto om du gör det enbart för att få till en transaktion som visar på underlaget).


#5

Hej Erik!
Vad jag kan se går det inte att ange momskod 50 för ett konto i iOrdning?
Ge gärna instruktioner för det samt föreslå ett konto jag kan använda.

Med vänlig hälsning,
Figge Bergquist

11 juli 2021 kl. 19:00 skrev ErikAderstedt noreply@forum.aderstedtsoftware.com:

ErikAderstedt
Juli 11
Ber om ursäkt för sent svar! I momsrapporten stöds tyvärr inte manuella inmatningar - det är bara i skatterapporterna. För att få med det i eSKD-filen behöver du ha bokfört detta på en konto med momskod 50 (och du kan använda lämpligt motkonto om du gör det enbart för att få till en transaktion som visar på underlaget).


#6

Det går bara att ställa in momskod 50 på kostnadskonton - är kontot ett kostnadskonto?


#7

Det handlar om beskattningsunderlag vid import. Har sett att man använder konto 4545 för detta, som är ett kostnadskonto, så jag gör det också; då går det att ange momskod 50. Tack för hjälpen.