Felaktiga värden INK4R

Har en bugg i mitt system. Har redovisat en förlust för året på mina konton (debet 2019 59812kr och kredit 8999 59812kr). Men i INK4R är det helt kaos i de 2 sista rutorna. Det står följande när jag ber programmet generera siffror:

Vinst: 59812

Förlust: 1196241

Vad har hänt? Hur fixar jag detta?

Om du börjar med att jämföra med Resultaträkningen, står det rätt siffror i Resultaträkningen?

Resultaträkningen stämmer. Balansräkningen har nu summan 0.

Om du tittar i kontoplanen, är det några konton som saknar SRU-kod? Sortera på SRU-kod för att se detta. Konton utan SRU-kod hamnar då högst upp eller längst ner.

Ja 4 stycken!

2400, 2200, 2000 och 1300.

Ok. De konton som saknar SRU-kod kommer inte att komma med i INK4R. Du måste tilldela dem en SRU-kod. SRU-koder för konton som du lägger till själv hittar du på www.bas.se.

Men dessa konton var med i den ursprungliga kontoplanen… Hittar inga bra nummer för dom på bas.se.

Får det inte att stämma…

Hittade en lösning tog bort SRU koderna på konto nr 8999 (årets resultat) vilket löste problemet. Gör detta något?

Det beror på om du hunnit bokföra resultatet från 8999 till eget kapital. Stämmer balansräkningen i INK4R med den under Balansräkning så är allt OK (dvs om den har samma omslutning).

Nej, har inte bokfört det på eget kapital utan endast 2019 årets resultat (som motkonto till 8999). Det blir rätt vad jag kan se nu hursom.