Fil tom efter duplicering


#1

När jag börjar bokföra brukar jag börja med att skapa en kopia av bokföringsfilen och spara undan. Det brukar jag göra genom att öppna filen, välja Arkiv -> Duplicera, byta namn på kopian direkt i programfönstret och trycka enter för att spara det nya namnet.

Det gick bra i hela iOrdning 5, men sedan uppdatering till iOrdning 6 har programmet betett sig märkligt. Ungefär varannan gång jag gör detta och trycker enter eller klickar utanför namnraden på filen blir hela filen tom. Bara gråa rutor. När jag försöker öppna en sådan fil får jag det kryptiska felmeddelandet:

“Dokumentet [filens namn] kunde inte öppnas. Den administrerade objektsmodellversionen som används till att öppna persistent store är inte kompatibel med den som användes till att skapa persistent store.”


#2

Vilken version av iOrdning 6 kör du, på vilken version av macOS?


#3

Kör iOrdning 6.0.63, på MacOS 10.12.4.


#4

Öppnar du filen genom att dubbelklicka i Finder, eller i menyn Arkiv > Öppna?


#5

Jag har inte kvar den fil som gav det meddelandet, men jag gissar att det var genom att dubbelklicka. Nu lyckades jag skapa en ny sådan tom fil, men den gav inte felmeddelandet, utan var bara helt enkelt helt tom när jag öppnade den igen. Samma oavsett om jag dubbelklickade eller gick genom Arkiv-menyn.

Lyckades alltså återskapa problemet ganska lätt, men bara en gång, därefter gick det bra att duplicera. Så det känns som att detta är något som händer när jag inte haft programmet öppet på någon dag.


#6

Ok. Ett annat sätt att göra detta är att göra kopian i Finder. Där blir det lite snabbare, i och med att du kan markera filen och sedan trycka cmd-C och därefter cmd-V. Sen är kopian klar.