Företagsförsäkringar-skuld?

Varför hamnar det i konto skuld? jag kan inte heller markera den som betald?

Hur menar du? Har du skapat en leverantörsfaktura?

Ja, kostnadstället ligger som skuld. (automatiskt) Inköp av varor ligger ex vis som kostnad, vad är skillnaden?
En fråga till: när jag nu gjort en verifikationer hoppar den ner till “kommande” och står en 1 där, vad göra? Är den bokförd???
Jag är helt ny på detta…Tacksam för all hjälp!

Kostnadsställe? I iOrdning avser kostnadsställe en slags etikett som du kan använda på fakturor och verifikationer. Menar du något annat?

Verifikationer under Kommande är inte bokförda. De ligger i en kö och väntar på att bokföras när du kommer ifatt med din vanliga bokföring.

Kika gärna i manualen (menyn Hjälp->iOrdning Hjälp) för mer information om hur du använder iOrdning.

Jag menar den kontoplanen som är befintlig i programmet. Då har företagsförsäkring konto 6310 och ligger som skuld.

Ok, detta är ett fel i kontoplanen för enskild firma. Det är nu åtgärdat för framtiden, men du behöver ändra kontotyp på 6310 till “Kostnad”. Tack för tipset!

okej, vad gör jag nu när jag redan bokfört den som sådan?

Kontotypen i kontoplanen påverkar om kontot visas i balans- eller resultaträkningen, och huruvida kontot syns i vissa popupmenyer (som t.ex. när du skapar en ny verifikation).

Om du redan använt kontot för att bokföra kostnader spelar alltså kontotypen egentligen ingen roll. Du kan själv byta kontotyp på 6310 till Kostnad för att underlätta i framtiden.