Förlängt räkenskapsår


#1

Hej! Jag sitter nu med bokslut och behöver akut hjälp. Mitt företag har brutet räkenskapsår ifrån perioden 20130131-2014-04-30. Men då räkenskapsåret i iOrdning beräknas som kalenderåret går detta ej att ändra på något sätt. Finns det något sätt man kan få ut balans/resultaträkning som visar hela vårt förlängda räkenskapsår? Tacksam för snabbt svar!


#2

Du kan ändra räkenskapsårets omfattning i iOrdning. Gå in under Information / Räkenskapsår. Detta påverkar balans- och resultaträkningen.


#3

Hej! Men hur jag än gör så står det antingen att åren överlappar varann eller att det bara inte går.
Sedan har jag en till fråga. Vårt företag har nu fått revision. Jag behöver skicka via SIE en verifikationslista, huvudbok samt balans och resultat räkning fast bara för tre mån. Detta verkar vara omöjligt?


#4

Du kan bara skicka en SIE-fil för hela året. SIE-formatet innehåller bara en kontoplan, ingående saldon + verifikationslista. Övriga rapporter måste man beräkna utifrån detta.

Om det står att åren överlappar varandra, är det inte så då? Om du redan har verifikationer i ett räkenskapsår så kan du inte ändra omfånget så att verifikationer “trillar ur”. Det går alltså inte att flytta verifikationer mellan räkenskapsår.