Jag säljer tjänster till EU-länder. De är momsbefriade men skall redovisas till Skatteverket där köparens VAT-nummer skall anges. Sker den pappersexercisen på rätt blankett med automatik?
Mats
Jag säljer tjänster till EU-länder. De är momsbefriade men skall redovisas till Skatteverket där köparens VAT-nummer skall anges. Sker den pappersexercisen på rätt blankett med automatik?
Mats
Det är detta som rapporten “Periodisk sammanställning” är till för. Den förutsätter att du angett köparens momsregistreringsnummer på fakturan eller när du skrev verifikationen (om du bokför försäljningen manuellt). Sedan kan du gå in i Periodisk sammanställning.
Rapporten ger en varning om det finns verifikationer under perioden med okänd momsförsäljningstyp. Detta kan uppstå t.ex. om man importerar en SIE-fil. Får man denna varning bör man dubbelkolla summan i periodisk sammanställning mot ruta 35 respektive 39 i momsrapporten.
Hej! Jag har angivit VAT-nummer på fakturorna och fakturorna har ingen moms, men jag får inte upp dem i rapporten Periodisk sammanställning. Är det bara VAT-numret som styr eller något mer?
Det finns två olika sätt att få momsfri försäljning: antingen säljer du momsfria produkter / tjänster, eller så säljer du utan moms till andra länder. Det är bara i det senare fallet som försäljningen ska med i Periodisk sammanställning. I iOrdning betyder det att kryssrutan ‘Moms’ under Ej skickade inte ska ha varit ikryssad.
Du får gärna skicka bokföringsfilen till info@iordning.se så kan jag kika på det.
Aha! Det är lite manuella steg att komma ihåg alltså. Skulle det inte kunna styras om man har automatisk bokföring och har kopplat artikeln till ett konto utan moms?
Du måste ha ett konto med momsnivå. Försäljningen är inte momsfri, det är bara att momsen betalas av köparen.
Nu är jag inte med. Om jag har ett konto med momsnivå kopplat till artikeln bokas väl fakturan med moms i bokföringen? Det vill jag väl inte?
Om du har ett konto med momsnivå, och använder det under Intäkt, så får du en fråga om du lade på moms vid försäljningen. Då svarar du nej. Du får då en följdfråga om omvänd skattskyldighet gäller, då svarar du ja. Mata in kundens momsregistreringsnummer, och ange om det är en vara eller en tjänst du sålt.
Då ska man inte bokföra fakturor automatiskt alltså? Eller har jag bara missat frågorna?
Detta fungerar om du gör fakturor också. Då anges istället varuslag i artikelregistret, och momsregistreringsnummer på fakturan. Om du sedan kryssar ur knappen ‘Moms’ längst ner under fakturan så blir det rätt.