Hej, vi har ett nystartat aktiebolag som utvecklar appar för iOS. Det blir en del knixigheter rund momsredovisning för handel inom EU. Vi har köpt ett iOS developer program från Apple i Irland för 808 kr. När jag pratade med Skattemyndigheten berättar de att jag ska deklarera 202 kr som ingående moms ovanpå 808 kr och samtidigt lägga 202 kr i C.21 “Inköp av tjänster från annat EU-land enligt huvudregeln”. Dessa två skall sedan väga ut varandra så att det blir noll (0) i rutan G. “Moms att betala eller få tillbaka”. Det verkar logiskt.
Men nu när vi kommer igång med iOrdning, så har jag provat att använda det förträffliga förenklade sättet att bokföra kostnader. IT-tjänster 6540 hamnar på C.20 och inte på C.21. Kanske inte så illa. Men däremot så står det i rutan G. “Moms att betala eller få tillbaka” att vi ska få tillbaka 202 kr. Jag provar att bokföra samma kostnad manuellt men resultatet är detsamma. I praktiken verkar det som att staten i så fall subventionerar köp av EU-tjänster, såvida inte Irland betalar den svenska staten på något sätt, men så är det väl inte? Har jag gjort fel? Är det här en bugg? Eller har jag missförstått instruktionerna från Skattemyndigheten?
Tack för svar på förhand!
Rikard