Glömt att bokföra resultat för 2012 - hur rätta till?


#1

Hej!
Jag har nog glömt att bokföra resultat för år 2012, för i sådana fall borde min sista verifikation röra resultat 2012? Så är inte fallet. Summa tillgångar och summa eget kapital och skulder stämmer inte överens. Tittar jag i huvudbok för 2012 så finns inga transaktioner för resultat (konto 8990)

Gjorde årsbokslut på Skatteverkets hemsida men glömde registrera det i min egen bokföring.

Frågan är - hur kan jag skapa ordning i min bokföring och rätta till detta?

Vore extremt tacksam för hjälp.


#2

Du bör skapa en verifikation på årets sista dag för att föra över årets resultat till det egna kapitalet. Därefter går du in på nästa räkenskapsår och uppdaterar de ingående saldona.

Ett bra sätt att kolla att det stämmer är att kika på det nya årets balansräkning. Om tillgångar och skulder+eget kapital inte överensstämmer är det något fel.


#3

Vilka konton exakt ska debiteras/krediteras?

Vilka konton ska stå som ingående saldo? Eget kapital? Nu står bara bankkonto 1920.


#4

Generellt sätt bör kontona i balansräkningen också vara med som ingående saldon.

Betr. vilka konton som används beror detta till viss del på företagsform. Jag rekommenderar att du kikar i en bok om bokföring, där detta brukar stå väl beskrivet med konteringsexempel.


#5

Hjeeelp. Jag insåg nu att jag i början av år 2017 inte bokförde resultatet från 2016, alltså förde inte över förlusten från året innan till det egna kapitalet. Så jag betalade nog lite för mycket skatt i våras? Går det att räta till i bokföringen nu i efterhand, eller är det lika bra att låta det vara? Handlar inte om så många tusenlappar…