Göra om en faktura

Jag har skrivit fel på en faktura. Ett namn. Nu måste jag göra om fakturan men det går inte. Har för mig att jag kunde göra en ny som ersätter den gamla om jag tog samma fakturanummer. Men vad gör jag med den verifikationen som skapas då?

Om ingen av fakturans verifikationer är bokförd kan du markera fakturan och välja “Återgå till ej skickad”. Då kan du göra ändringar och sedan skicka fakturan igen.

Jo det begriper jag också :wink: men om den är skickad!

Om den är skickad kan du göra som jag skrev.

Nej det kan jag inte! Återgår till ej skickad är utgråad. D v s om fakturan är skickad och bokförd, det har gått några dagar emellan. SEN hör dom av sig och säger att fakturan är fel. Då vill jag göra om den.

Ok, så verifikationen har hunnit bli bokförd också.

Om du bara ska ändra ett namn för att skicka korrekt PDF till kunden kan du göra så här:

1. Stäng av den automatiska bokföringen.
  2. Duplicera fakturan.
  3. Ställ in samma datum och nummer som originalfakturan.
  4. Korrigera namnet.
  5. Skicka kopian.
  6. Skriv ut den till PDF.
  7. Ta bort kopian.
  8. Slå på den automatiska bokföringen.

Tack! Ja jag har har aldrig förstått det där med att inte bofkföra med en gång…

Ok, nu skrev du “stäng av den automatiska bokföringen” som att det var så självklart att jag trodde det fans en stor knapp som gjorde det…eller åtminstånde under inställningar Men de fans inte. Så hur stänger jag av den?

Gå in under Information / Fakturering, och kryssa ur rutan ‘Bokför fakturor automatiskt’.