Hjälp! ingående moms F48 får felaktigt värde i moms rapporten

Jag har 2013 köpt in varor (konto 4000) för 120.428 kr inkl moms enl balansräkningen,
men på ingående moms (konto 2640) står det -977kr, jag skickade in denna momsrapport till skv och fick ett moms betalningskrav på 21.325kr :frowning: så något är helt galet eftersom jag aldrig plockat ut några pengar ur företaget.

Hur kan jag kontrollera att leverantörsfakturorna för varor verkligen lägger moms på konto 2640??

Med vänlig hälsning,
Jimmie

Edit:
Såg till min förskräckelse att iOrdning inte beräknar momsen automatiskt på leverentörsfakturor, hur löser jag detta på enklast sätt då jag missat att lägga till momsraden under hela år 2013???

Kollar jag i verifikationslistan för 2013 blir en kundfaktura konterad:

(skickad)
3010 försäljning
2610 utgående moms
1500 kundfodringar

(betald)
1500 kundfodringar
1500 kundfodringar

men en leverantörsfaktura blir endast konterad:

(mottagen leverantörsfaktura)
4000 varor
2440 leverantörsskulder

(betald leverantörsfaktura)
2440 leverantösskulder
2440 leverantösskulder

Borde inte 2640 ingående moms finnas med??

//Jimmie

Edit:
Såg till min förskräckelse att iOrdning inte beräknar momsen automatiskt på leverentörsfakturor, hur löser jag detta på enklast sätt då jag missat att lägga till momsraden under hela år 2013???

iOrdning 5 lägger inte automatiskt på momsen (vilket iOrdning 4 gjorde), eftersom den uträkningen inte alltid stämmer med vad leverantören anger på sin faktura. Du måste alltså manuellt lägga till momsraden.

I framtiden kommer momsraden automatiskt att läggas in och ett belopp föreslås, men det kommer fortfarande vara upp till användaren att kontrollera detta mot beloppet som står på leverantörsfakturan.

Tack för ditt svar i påsk och allt… Vilket är det enklaste sättet för mig att korrigera skadan nu? Är det att gå in i verifikationslistan och ändra i alla mottagna lev fakturor och lägga till moms (2640)? Jag testade att skapa ett testbolag och lägga in en lev faktura med kontering för ingående moms (2640) men detta värdet kom inte med i momsrapporten F48 vilket jag tycker det borde.

//Jimmie

Detta värde ska komma med i momsrapporten. Om det inte gjorde det kan det bero på att när du registrerar leverantörsfakturan skapas en verifikation under Kommande. Verifikationer som ligger under Kommande räknas inte med i några rapporter alls.

Du bör åtgärda din befintliga bokföring genom att gå in och ändra verifikationerna.