Hjälp med lön i mitt AB


#1

Hej!

Är nybörjare men har fått kläm på min bokföring i iOrdning med den enkelheten som är i detta program.
Har precis anmält mig som arbetsgivare och har tänkt att börja ta ut lite lön i mitt enmanna AB.

Har förstått att det inte bara är att göra, så har några frågor till er som kan:

  1. Behöver jag ett separat löneprogram? Om jag gillar iOrdning och är nybörjare, vilket är enkelt och snyggt till Mac?
    (Använder iCloud och alltså köpt iOrdning i App-store, med tanke på tillägg som kanske finns…)

  2. Gör man då vissa saker i löneprogrammet och bokför i iOrdning eller hur funkar detta?

  3. Hur vet man vad man ska dra i arbetsgivaravgifter, skatt och vad är det man ska dra om det är ngt ytterligare?

Grymt tacksam för svar då jag är, som ni märker, grön inom detta än så länge!

Tack på förhand // Fredrik


#2

Om du bara ska betala ut lön till dig själv så tycker jag inte att du behöver ett löneprogram. Arbetsgivaravgifter är en procentsats på din bruttolön, och A-skatt drar du enligt skattetabeller.
Eftersom det kan vara lite mycket att hålla reda på så finns det en insticksmodul till iOrdning som du kan använda för att räkna ut beloppen (och också skapa en verifikation för löneutbetalningen). Denna insticksmodul är just tänkt för dig som har eget AB och betalar ut lön till dig själv.
Du kan ladda ner insticksmodulen här:
http://www.aderstedtsoftware.com/downloads/SalaryCalculator.bundle.zip

Observera att för att använda insticksmoduler över huvud taget så måste man ha köpt programmet direkt från oss (dvs inte från Mac App Store).


#3

Hej och tack Erik för att du alltid svarar så snabbt!
Mycket uppskattat!!

Hade från början tänkt köpa direkt från er givetvis, men eftersom det verkade grymt med att ha iCloud och ha det uppdaterat på alla mina datorer, och automatiskt få uppdateringar så valde jag detta.
Nu känns det ju genast som en dum idé då jag inte visste om detta.

Fungerar denna modul bra och komplett för en nybörjare som mig så att det är värt att köpa om samma program en gång till? Känns ju helt klart värt det…
Inget dumt menat utan vill inte betala i onödan bara när jag ändå har programmet.

Tack igen Erik och hoppas på ett svar då detta skulle lösa allt för mig!!!

Med vänlig hälsning,
Fredrik


#4

Det blir lite krångligare, men du kan göra så här:

  1. Ladda ner demoversionen och insticksmodulen.
  2. Stäng ner din köpta version.
  3. Starta demoversionen och lägg in insticksmodulen (menyn iOrdning > Hantera insticksmoduler)
  4. Öppna din bokföringsfil.
  5. Kör lönemodulen. En verifikation skapas under Kommande, och detta kräver inte att programmet är registrerat.
  6. Spara bokföringsfilen, avsluta demoversionen.

#5

Tack igen!

Efter detta… Ska jag då radera min App-Store variant och köpa licens av er till det “nya” programmet?
Så att jag hädanefter bara kör er egna variant.

Antar att jag ser hur själva lönemodulen funkar efter att jag följt de steg du beskriver.

Eller är det enklare om jag raderar programmet från App-Store innan jag startar och laddar ner er variant?

Vill bara vara säker på det blir rätt direkt!


#6

Nej, du kan alltså ha båda varianterna av programmet på datorn samtidigt. Du kör demoversionen när du ska använda lönemodulen, och App Store-versionen när du ska bokföra vanligt.
Filformatet är detsamma, men det är viktigt att du inte har filen öppen i båda versionerna samtidigt.


#7

Ok!

Så då är det bara att köra lönen och spara filen och sedan öppna den i App Store versionen och då finns det där?

Men vad händer när provperioden är slut… Behöver jag inte köpa en licens för att använda programmet?

Tack igen och ursäkta alla frågor Erik!


#8

Demoversionen är inte tidsbegränsad, bara begränsad i antalet bokförda verifikationer. Eftersom lönemodulen inte bokför verifikationerna utan bara sparar dem i Kommande blir detta en sorts kryphål, och du kan därför göra på detta sätt hur länge som helst.


#9

Perfekt!!

En sista snabb fråga då dina steg funkade fint och sitter nu med löneberäkningen framför mig…

Har dålig koll på vilka konton jag skall ange… Skulle du eller ngn kunna säga vilka jag skriver i på följande:

A-Skatt:
Arbetsgivaravgifter:
Kostnader för arbetsgivaravgifter:
Lönekostnader:
Krediteras:

Är det även så bra så att jag får med det jag ska när jag deklarerar varje månad, Kan jag få ut detta tro?

Grymt Tacksam Erik och proffsigt gjort av dig!! Det kallar jag kundsupport!! :wink:


#10

A-skatt: 2710
Arbetsgivaravgifter: 2730
Kostnader för arbetsgivaravgifter: 7510
Lönekostnader: (ditt konto för lönekostnader)
Krediteras: (kontot från vilket löneutbetalningen dras, t.ex. ditt bankkonto)


#11

Tack Erik!

Angående lönekostnader-kontot…
Jag har mitt egna Aktiebolag där bara jag själv är anställd. Så när jag nu börjar ta ut lön, vilket konto är då till en sådan som mig?

En fråga till…
När jag i slutet av varje månad då skall deklarera detta med lönen, som jag aldrig någonsin gjort förut… Är det lika proffsigt och bra även här, så jag får ut de uppgifter jag behöver i programmet, eller funkar inte detta då det är en insticksfil bara?

Tack och hoppas på svar från någon.

Med vänlig hälsning,
Fredrik


#12

Det finns ingen hjälp med att ta fram skattedeklarationen, men du har egentligen alla siffror du behöver direkt i den verifikationen som skapas.

Du måste tyvärr själv avgöra vilket konto du vill använda för dina lönekostnader.


#13

Hej igen…

När jag väl lyckats klura ut skattedeklarationen, behöver jag bokföra ytterligare kring detta då eller är det klart efter att jag bokfört min lön?
Eller hur är stegen efter detta?

Bokförde idag min lön enligt din insticksmodul och förde direkt över från mitt företagskonto in på mitt personliga lönekonto.
Ska sedan om någon dag se om jag klarar av deklarationen. Men när man bokför momsen så blir det ju en verifikation till när man betalar till skatteverket. Hur blir det här menar jag med lönebiten?

Säkert självklart när man gjort det eller fått det förklarat för sig, men bokföring är något jag är ny med och vill gärna klara av det själv så långt det går.

Hoppas ni har tid att hjälpa mig!

Med vänlig hälsning,
Fredrik


#14

Nästa steg är att bokföra mellan ditt skattekonto och de skuldkonton (normalt 2710 och 2730) som du har för personalskatten och arbetsgivaravgifterna. Detta gör du när detta betalas.


#15

Räcker det eller ska jag göra dessa 3 steg som jag hittade på nätet?

Har idag deklarerat och tänkte därför om man skulle bokföra detta och sedan även bokföra i morgon när det betalas?

Löneverifikationen

D 7210 bruttolön
K 2710 A-skatt
K 1930 nettolön
K 2730 arbetsgivaravgift
D 7510 arbetsgivaravgift

När du redovisar till Skatteverket konterar du

D 2710
D 2730
K 1630 skattekontot

När du betalar från skattekontot konterar du

D 1630
K 1930

Återkom gärna med ett ok eller alternativ

Tack så jättemycket för hjälpen. Nu kan jag även detta! :wink:


#16

Den andra verifikationen bör vara när Skatteverket drar pengar från ditt skattekonto.

Den tredje verifikationen är när du sätter in pengar på skattekontot.


#17

Alltså när jag deklarerade igår menar du med andra verifikationen?
Så att jag bokför så efter deklarationen.

Sen tredje när jag betalar in det.


#18

Ja. Rimligtvis betalar du in innan pengarna dras för att undvika negativt saldo på skattekontot, så att den tredje verifikationen hamnar 2:a i tidsordning.


#19

Ja, fast jag gör faktiskt enligt ovan punkt 2, d v s flyttar skulden från 27* till en negativ tillgång på skattekontot 1630, redan när jag skattedeklarerar. På så sätt ser jag att det uppkommit en skuld (negativ balans) på skattekontot, och att mina “interna” skulder i bolaget för arb.avg. + A-skatt tas bort. Sedan kan inbetalningar till skattekontot ske lite när som, både innan och efter. Jag registrerar alltså inte när Skatteverket drar pengar från Skattekontot, utan säkrar att jag redan vid deklarationstillfället kan se balansen/kommande balans i iOrdning (kto 1630).


#20

Men då återspeglar inte 1630 det faktiska saldot på skattekontot?