Hur bokförs ett återköp på rätt sätt?

Hej,

Jag har en enskild firma och är ganska ny på detta med bokföring, men jag börjar långsamt förstå det mesta. Det är dock fortfarande vissa små detaljer som jag bara inte greppar, t.ex. detta med att bokföra ett återköp på rätt sätt. Vad som hänt är följande:

Jag köpte en datorkabel via en hemelektronik-kedjans webbsida. Pengarna drogs från företagets bankkonto, så jag gjorde en verifikation för detta (som kostnad) som kom att se ut så här:

1920 (Bankkonto), Kredit: 349,00 kr
2640 (Ingående Moms), Debet: 69,80 kr (som registeras automatiskt)
5400 (Förbruknings inv.), Debet: 279,20 kr

Några dagar senare meddelade hemelektronik-kedjan att varan jag köpt utgått. I samband med detta betalade de in pengarna tillbaka på mitt företags bankkonto, dvs 349, 00 kr.

Så nu behöver jag bokföra ett återköp - eftersom, som jag har förstått, jag inte får helt enkelt bara stryka denna verifikation (eller?). Men hur gör jag det på rätt sätt, så att även den ingående momsen (som registrerats för detta köp som senare annullerats) också ska annulleras? För annars blir det ju felaktigt i Moms-deklarations rutorna 48 och 49, om jag bara bokför en omvänd händelse (dvs 5400:Kredit, 349kr / 1920: Debet, 349kr).

Ett enkelt sätt att återställa allting skulle vara att bara stryka i den befintliga verifikationen (som jag skapade för köpet), och bara lägga till en notis om varför jag gjort så. Men det får jag inte göra?

Så hur gör jag på rätt sätt, så att allting blir rätt även med momsen?

Tacksam för svar!

Ok, så enkelt var det! Tack!

Hej! Gör följande
Bokför manuellt:

Bankkonto 1920, debet 349,00 kr
Ingående moms 2640, kredit 69,80 kr
Förbruknings inventarier 5400, kredit 279:20 kr