Hur får fakturan ett ver nr?

Hej

Jag har tyvärr svårt att komma igång med iOrdning. Har 8 års bokföring med mig från Uni-Bas, men känner mig helt vilse bland funktionerna här.

Har matat in ett 20-kundfakturor. När jag skall bokföra dem som betalda, hur gör jag då? Exempel: under Fakturor ligger faktura#1. Nu har kunden har betalt och jag vill bokföra betalningen. När jag markerar den och i undermenyn i botten markerar “Notera betalning” så blir den krysset blått. Men hur får den ett verifikationsnummer? Under “Kommande” hittar jag nu fakturan. Enda valet jag har nu är att trycka “Registrera”, så jag gör det. Nu hamnar fakturan i mappen 2015. Men det finns inget som säger att den blivit betald? Skall jag då skapa en ny verifikation och mata in en betalning på samma belopp för att nolla fakturan? Men hur vet programmet vilken fakturor som är betald och som inte är?

Har av misstag lyckats registrera iväg ett par kommande lev+ kund fakturor från “Kommande” som nu lagt sig i 2015 mappen. Hur rättar jag till det misstaget, när jag en gång sparat projektet, och avslutat programmet? Det går inte att ångra (kringla Z) när väl programmet avslutats.

När du gjorde “Notera betalning” så anser programmet att fakturan är betald. Du behöver då inte göra något mer med fakturan. Motsvarande verifikation ligger under Kommande (utan verifikationsnummer) och bokförs antingen när du markerar den och klickar på Registrera, eller när du kommer ifatt med din vanliga bokföring.

Om du redan bokfört verifikationer och avslutat programmet så ligger de fast. Du kan inte byta datum på en verifikation.

Du kan däremot stryka alla rader i den befintliga verifikationen och skapa en ny verifikation med samma innehåll på rätt dag. För att enklare skapa en ny likadan verifikation kan du markera den gamla verifikationen och välja Redigera > Duplicera.