Hur fasen ska jag lösa detta? (lätt förtvivlad!)


#1

I jan förra året fakturerade jag en kund 435.000 enligt ök. Några dagar senare ville de att jag skulle kreditera 355.000 och skicka en ny faktura på samma belopp till en annan faktureringsadress.

Så jag skrev en kreditfaktura med minusbelopp, skickade den till kund och skrev en ny faktura till den nya adressen. Jag krediterade beloppet och kunden satte in nya slantar på ett par dagar. Så långt allt bra!

Men nu har denna förb… kreditfaktura hakat upp hela iOrdning.

Vad jag har nu är två (!) “kreditfakturor” med samma nummer. Dessa fakturor syns inte under Fakturor utan endast under Verifikationer. Där kan kan man klicka på knappen “ändra” - vilket ju var bra för då kunde jag i alla fall lägga till rader så att posterna tar ut varandra.

Men av kreditbeloppet syns ingenting och därav är momsredoviningen helt kajko med 70000 för mycket i moms.

Det här gör mig lite småledsen förstås och nu undrar jag var fasen jag körde i diket någonstans och vad sjutton jag ska göra nu. Momsredovisningen ska ju in senast i morgon!

Hjälp!


#2

Verkar inte vara så lätt att svara på den här tråden vad det verkar, så jag får väl svara på den själv.

Jag löste problemet genom att räkna ut beloppen på momsdeklarationen själv och fick in den i tid. Jippie! Nu skickar jag .sie-filen till min revisor så får han fixa de fel jag gjorde.

För att känna att jag i all fall gjort nånting för att förhindra att detta händer igen bokade jag upp mig på en gratis testmånad på Speedledger. Mer som en tröst, jag inser det men vem vet, kanske är det bra. Om reklamen stämmer kommer jag i alla fall slippa pilla in de flesta verifikationerna för hand i framtiden, och kanske är bara det värt 2000 kr om året. Jag får se…
Suck, entreprenör är jag sannerligen, men bokföring är verkligen inte min grej!


#3

Som ett tips för framtiden för dig och andra: om du vill ha en kreditfaktura på det ursprungliga beloppet kan du istället markera den ursprungliga fakturan som återköp. Det blir då en kreditfaktura och bokföringen blir rätt.


#4

Enligt min bokföringsbyrå så blir det fel på detta sätt med återköp då kreditfakturan får samma nummer som originalfakturan


#5

Det finns flera olika sätt att göra kreditfakturor i iOrdning. Om du vill ha en ny faktura med nytt nummer, kan du skapa en faktura men lägga in negativa belopp. Det kommer då att stå “kreditfaktura” på den.