Hur skapar jag momskonton för reducerad utågende moms.


#1

Hej,
Jag har en egen firma, fakturerar själv enbart 25% moms men skulle vilja lägga till konton för ingående reducerad moms 12% och 6% så att jag kan använda det förenklade sättet att skapa verifikationer.
Har provat att ställa om under Information/moms så att ingående reduceras moms kopplas till kontona 2630 och 2630 (eftersom jag inte använder dem) och lagt till inget värde på dem vid utgående moms men när jag försöker skapa en verifikation med 6% moms på ett konto med reducerad moms i den förenklade så lägger programmet fortfarande på 25%moms istället för 6%.
Har även provat att skapa nya konton, 2641 och 2642 men kan inte koppla dem till de reducerade momssatserna om kontotypen är skuld, då inaktiveras möjligheten att välja momssats. Och de kopplas inte till momsbilagan.
Hur borde jag göra?

Löst det, hade inte lagt till momskoden när jag gjorde kontona 2641 och 2642…


#2

Det låter som om du gjort rätt. Du får gärna skicka din bokföringsfil till info@iordning.se så att jag kan se hur du gjort och kan identifiera felet.


#3

Hej Erik,
som du ser ovan redigerade jag mitt inlägg innan jag såg ditt.
Det kopplade alltså inte förrän jag lade in momskoden (eller möjligtvis SRU) men nu funkar det.