Importera kontoutdrag, .skv-fil, nytt ämne


#1

(Skrev detta ämne i iOrdning 7 - Allmänt av misstag först, den tråden kan tas bort)
Jag laddade ned kontoutdrag från Skatteverket, skattekontot alltså. De har en funktion där man kan generera vad de kallar Excel-fil för valfri period. Ned kommer en .skv-fil, tabell med semikolon som fältavsklijare.

Har försökt importera denna till tillgångskonto 1630 på olika vis. Dels genom att bara döpa om den till .csv. Dels genom att ta upp den i LibreOffice och spara ned som .csv. Jag får begäran i iOrdning att identifiera de olika fälten, vilket jag gör. Men när man trycker ok får man bara en blank sida. Tycker att det borde kunna fungera som med bankkontona …? Men den där filen från Skatteverket kanske är strukturerad på annat vis?


#2

Du får gärna maila över den ursprungliga skv-filen och den nya csv-filen till info@iordning.se så kan jag kika på det.


#3

Mailat! Vore bra att kunna skicka krypterad PGP/GPG mail, letade efter någon publicerad publik nyckel till info@iordning.se men hittade ingen.


#4

Jag fick svar på mail efter bara ett par timmar från Erik Aderstedt och lägger ut svaret här:
“Ok. Jag har nu ändrat i iOrdning så att detta kontoutdragsformat ska kunna importeras (då avser jag ”skv”-filen som du fick ner från Skatteverket). Ändringen kommer i nästa uppdatering!”

Det är på grund av sådant man glatt betalar årsavgift för iOrdning!


#5

Från vilken version finns denna funktion?


#6

7.6.5 ser det ut som, fick ner den igår.
Iofs funkade det inte precis som jag tänkt. Jag hade bokfört inbetalningar till Skattekontot genom en import av bankkontoutdrag. Tänkte att dessa skulle automatchas mot de inbetalningar som Skatteverket hade registrerat och som fanns i deras kontoutdrag. Men datumen mellan bank o skattekonto skiljer ngn dag verkar det som så transaktionerna kom inte upp som redan bokförda.